Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Z komunikacji publicznej korzystamy niechętnie

Z wyników ankiety wynika, że dla 80% mieszkańców województwa śląskiego podstawowym środkiem transportu jest samochód. Z komunikacji publicznej korzysta się średnio dwukrotnie rzadziej. Priorytetem jest  modernizacja sieci drogowej.

W listopadzie 2011 roku w województwie śląskim przeprowadzono badania ankietowe dotyczące komunikacji publicznej w całym województwie. Wzięło w nich udział 1647 dorosłych respondentów. Badania telefoniczne zostały zrealizowane przez firmę BioStat z Rybnika.

Podstawowym środkiem transportu mieszkańców województwa śląskiego jest samochód. Korzysta z niego blisko 80% ankietowanych. Ponad połowa badanych (55,4%) przemieszcza się nim zazwyczaj kilka razy w tygodniu. Środki transportu publicznego wykorzystywane są średnio dwukrotnie rzadziej. Najczęściej do regularnych podróży wykorzystywane są autobusy (42,7%), w dalszej kolejności tramwaje (25,3%) oraz pociągi (21,3%).

W ocenie stanu dostępnych środków transportu najlepiej wypadł autobus. Ponad połowa badanych stwierdziła, że jest on dobry lub bardzo dobry, około 12% przyznało oceny negatywne. Najwięcej ocen negatywnych respondenci przyznali komunikacji tramwajowej oraz kolejowej.

Pod względem czasu dojazdu najlepiej oceniono samochód (73,5% odpowiedzi pozytywnych), autobusy chwali blisko połowa ankietowanych. Gorzej w ocenie wypadła sprawność tramwajów i pociągów. Ocenę pozytywną dał prawie co czwarty badany.

W ocenie stanu dróg zdania respondentów są podzielone. Blisko połowa z nich wystawiła oceny negatywne. Odnotowano zaledwie 3,2% głosów zdecydowanie pozytywnych w tej kwestii.

Dobrą stroną systemu komunikacji publicznej jest dostępność przystanków i stacji kolejowych. Tylko 7,6% respondentów musi poświęcić na dotarcie do przystanku więcej niż 30 minut. Najbardziej dostępny dla mieszkańców województwa śląskiego jest autobus. Zaledwie 0,2% badanych stwierdziło brak możliwości skorzystania z tej formy transportu. Na drugim miejscu jest pociąg, do którego dostęp ma blisko 51,6% badanych.

Niespełna połowa ankietowanych (46,9%) to osoby pracujące bądź uczące się. Większość z tych osób (62%) używa na co dzień samochodu. Reszta korzysta z komunikacji publicznej. Podobne proporcje dotyczą przemieszczania się do miejsc związanych z kulturą, sportem i wypoczynkiem. 

W opinii uczestniczących w badaniu mieszkańców województwa śląskiego władze publiczne powinny zwrócić szczególną uwagę przede wszystkim na drogi (62,3% wskazań).

Mniejszą wagę ma rozwój transportu publicznego. Co piąty badany postulował konieczność rozwoju transportu autobusowego i tramwajowego, inwestycje kolejowe są ważne dla 17,5%. Na pytanie o propozycje zmian najczęściej wskazywano na poprawę jakości oraz liczby taboru, infrastruktury (dworce) oraz zwiększenie liczby połączeń transportu zbiorowego. W dalszej kolejności wskazywano na konieczność rozbudowy sieci kolejowej, integracji biletów i synchronizacji rozkładów.

Wyniki z ankiet przeprowadzone na 1647-osobowej reprezentatywnej próbie mieszkańców będą wykorzystane w opracowaniu Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego, nad którą prace potrwają do 2013 roku. Przeprowadzone zostaną badania i ekspertyzy dotyczące sieci transportowych i organizacji transportu. Odbędą się też spotkania warsztatowe w ramach powołanych zespołów tematycznych. Do tego czasu potrzebna jest diagnoza sytuacji w województwie oraz wymagana prognoza oddziaływania na środowisko. Pracom eksperckim towarzyszyć będą konsultacje społeczne.

(źródło: Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego)

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~z1922 (77.253. * .250) 05.01.2012 17:38
oceniono 15 razy
15
Zgłoś

jak mam korzystac z komunikacji publicznej, skoro przejazd 5 kilometrów PKS-em Racibórz kosztuje 3,35zł (ulgowy) i bodaj 4,50zł bilet cały? dla porównania koszt przejazdu tej trasy samochodem wynosi około 1,50zł a i wygodniej bo nie trzeba na przystanek biec o ustalonej porze.

~kkkk (83.30. * .101) 05.01.2012 13:01
oceniono 15 razy
15
Zgłoś

A zwrócił ktoś z ekonomistów UM i PK uwagę na to gdzie autobusy jeżdżą niepotrzebnie? Gdzie niepotrzebnie nadrabiają drogi- 2 kilometry więcej na objechanie ronda przy trasach z Londzina na Gamowską, 4km więcej przy trasie przez OPEC. W dodatku jest tak, że raz na godzinę przez przystanek przejeżdżają autobusy 3-4 linii w tym samym kierunku a potem przez godzinę nic.

~Tetka (80.238. * .20) 05.01.2012 12:39
oceniono 8 razy
8
Zgłoś

A dlaczego nie korzystamy chętnie? Bo komunikacja publiczna jest niewydolna, źle zarządzana, niedoinwestowana i koło się zamyka. Więcej aut - więcej zanieczyszczeń i więcej korków. Wystarczy przejechać się do Ostrawy czy do Drezna aby zobaczyć jak może dobrze i przyjaźnie współistnieć transport drogowy z kolejowym i komunikacją miejską.

~Radek (94.40. * .2) 05.01.2012 12:16
oceniono 14 razy
12
Zgłoś

Czyli teoretycznie 20 % Raciborzan widzi konieczność rozwoju transportu tramwajowego. Dobre. Pytanie czy chodzi o wydłużenie istniejących linii czy też o zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów na liniach istniejących :-)