Kanban, – czym jest i jakie efekty pozwala osiągnąć?
Kanban to metoda optymalizowania procesów produkcyjnych, której początki sięgają lat 50. Metoda powstała w Japonii. Uważa się, że dzięki metodzie Kanban możliwe jest sterowanie produkcją niczym mózgiem i układem nerwowym człowieka. Odpowiednio przestrzegany pozwala utrzymać spójność i harmonię wszelkich działań w zakładzie produkcyjnym. Co jednak warto o nim jeszcze wiedzieć?
Kanban – co to tak naprawdę jest?
Kanban jest jednym z najpopularniejszych narzędzi zarządzania produkcją, wywodzący się z metodologii Lean. Jak już wspomniano, kanban wywodzi się z Japonii. Słowo „Kan” można przetłumaczyć na widoczny, natomiast „Ban” kartka papieru”. Słowo to jednak oznacza tabliczkę z napisem informacyjnym. Metoda Kanban wymyślona przez Japończyków swoje podstawy opiera na wizualizacji procesu, podczas którego stosuje się tzw. tablicę kankanową w postaci fizycznej bądź wirtualnej. Tablica ta najczęściej posiada podział na czynności „do zrobienia”, „w trakcie” bądź też „zrobione”. Oczywiście, w zależności od potrzeb oraz specyfiki działalności, może ona przybrać bardziej dokładny układ. Decydując się na wdrożenie systemu Kanban należy pamiętać o tym, że powinien on być uzależniony od potrzeb działalności. Odpowiednie skonstruowanie tablicy pozwala przedstawić wszystkie procesy zachodzące w jednostce – te proste jak i bardzo skomplikowane.
Na jakich zasadach działa Kanban?
W początkowym etapie metody Kanban stosowało się karty wielokrotnego użytku. Karty dla poszczególnych przedmiotów umieszczało się najczęściej w odpowiednich pojemnikach, w których wnętrzu znajdowały się poszczególne części. Jeśli pracownik zużył ostatnią część zdejmował kartę z pojemnika i umieszczał ją na tablicy. Był to sygnał dla pracownika odpowiedzialnego za produkcję danej części, że pora uruchomić proces jej produkcji. W chwili obecnej Kanban wykorzystuje formularze wypełniane w odpowiedniej kolejności. Najczęściej dokumenty przechodzą od dyspozytora, poprzez planistę aż do pracownika produkcji a stamtąd odpowiednie jej części trafiają znów do dyspozytora. Głównym celem Kanban jest optymalizacja procesu pracy. Dzięki odpowiedniemu obiegowi karty proces informowania, planowania, rozdziału i kontroli poszczególnych czynności działa prawidłowo. Stosowanie systemu w przedsiębiorstwie powinno doprowadzić do stanu, w którym każda część systemu wytwarza dokładnie tyle dóbr na ile jest zapotrzebowanie w danej chwili. Najpopularniejszym zakładem, w którym wprowadzono metodę Kanban jest Toyota. Wprowadzenie systemu pozwoliło ograniczyć zapasy, ale też braki, wpłynęło pozytywnie na wzrost produkcji a także na zmniejszenie przestrzeni produkcyjnej jak i magazynowej.
Kanban – „7 razy żadnych”
Metoda Kanban najczęściej określana jest przez hasło „7 razy żadnych”. Głównym celem metody jest doprowadzenie do sytuacji, podczas której w organizacji nie będzie braków, zapasów, opóźnień, kolejek, bezczynności, zbędnych czynności i kontroli a także zbędnych pomieszczeń. Przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na wprowadzenie metody, Kanban najczęściej zauważają redukcję liczby magazynów. Warto pamiętać, że metoda ta jest odporna na wahania popytu i nie przewiduje przygotowania rezerw, jednak odpowiednie jej wprowadzenie pozwala znacznie ograniczyć koszty produkcji.
Lean i Kanban nie tylko w produkcji
Jak wiadomo, każda organizacja poszukuje rozwiązań, które pozwolą im sprytnie zareagować na potrzeby rynku a przy tym zoptymalizować czas niezbędnych do realizacji poszczególnych zamówień. Praktyki Lean i Kanban postanowiono przenieść z branż produkcyjnych również do branż takich jak IT, wytwarzanie oprogramowania czy też zarządzanie organizacją. Podstawowe założenia Kanban pozwalają wyeliminować wszystko to, co nie przynosi korzyści zarówno Klientom, jak i przedsiębiorstwu. Wprowadzenie jednak systemu Lean i Kanban do organizacji wymaga zdobycia odpowiedniej wiedzy. Warto wziąć udział w specjalistycznych szkoleniach, które skupiają się na podejściu Lean i jego praktycznego wdrożenia przy zastosowaniu metody Kanban. Decydując się na szkolenie Lean i Kanban w ProCognita możesz być pewny, że czas spędzony w towarzystwie trenerów będzie intensywny – zarówno w formie ćwiczeń jak i dyskusji poznasz wszystkie najważniejsze informacje związane z Kanban. Nie tylko dzięki szkoleniu możesz dowiedzieć się, „co, z czym się je” – możesz zawsze skorzystać z pomocy profesjonalnego doradcy, który już w kilka chwil pokaże Ci jak dzięki japońskim systemom może wyglądać Twoje miejsce pracy.
Podsumowując warto wspomnieć o tym, że Kanban to technika, pozwalająca identyfikować niewydolności systemu i przy odpowiednim jej użytkowaniu, organizacja będzie mogła świadomie podejść do problemu wąskiego gardła pojawiającego się najczęściej w procesie produkcyjnym a w konsekwencji poświęcić uwagę na usunięcie przyczyn powstania wąskiego gardła. W tym znaczeniu, Kanban pozwala ciągle doskonalić proces produkcji i zwiększać efektywność organizacji. Może jednak warto poświęcić chwilę i sprawdzić jak Kanban mógłby poprawić działalność Twojej firmy?
Materiał zewnętrzny