Czym jest windykacja?
Windykacja budzi wiele silnych i często negatywnych emocji. Potencjalnej osobie zalegającej ze spłatą może kojarzyć się z nękaniem, natarczywymi telefonami i wreszcie nieuniknionymi konsekwencjami wynikającymi z zadłużenia.
Z kolei dla osoby, która docieka zapłaty może oznaczać mozolny proces odzyskiwania należności, niejednokrotnie związany z nadszarpnięciem relacji z dotychczasowym kontrahentem, znajomym, klientem.
To jednak tylko błędne stereotypy, z którymi spróbujemy się rozprawić, wyjaśniając obiektywnie, czym rzeczywiście jest windykacja, w jaki sposób przebiega i jaki może mieć charakter.
Wszystko zgodnie z prawem
Najważniejsze w całym zakresie działań windykacyjnych jest to, że - zgodnie z definicją - jest to proces dochodzenia swoich praw do rzeczy lub zapłaty w sposób określony w obowiązujących przepisach prawnych. W sytuacji, kiedy kontrahent nie dokonuje terminowej płatności za zakupiony towar czy wykonaną usługę, wierzyciel ma pełne prawo do podjęcia działań windykacyjnych, których celem jest odzyskanie należności.
Polubownie lub przed sądem
Istnieją dwa rodzaje windykacji – pierwsza z nich to tzw. windykacja polubowna (nazywana też miękką), a druga (stosowana w sytuacji, kiedy pierwsza nie doprowadza do odzyskania należności) to już windykacja na drodze sądowej (tzw. twarda).
Jeśli jesteśmy przedsiębiorcą, którego czeka proces odzyskiwania należności z niezapłaconej przez kontrahenta faktury, warto najpierw przeprowadzić monitoring należności. Przyjrzyj się, jak do tej pory wygląda historia płatnicza klienta-dłużnika, czy przeterminowana płatność pojawiła się incydentalnie czy jest może kolejną niezapłaconą fakturą w terminie.
Pierwsze działania w ramach windykacji polubownej można podjąć na własną rękę – warto zacząć od bezpośredniego kontaktu telefonicznego lub mailowego w celu wyjaśnienia sytuacji i uzyskania informacji kiedy należność zostanie uregulowana. Wszelkie nasze działania w ramach windykacji miękkiej warto rozpocząć z otwartym podejściem do negocjacji, aby nie niszczyć dotychczasowej pozytywnej relacji, która została wypracowana z kontrahentem.
Działania w ramach windykacji polubownej obejmują przede wszystkim kontakt telefoniczny, mailowy czy też spotkania z dłużnikiem, które w ugodowy sposób mają doprowadzić do ustalenia zasad i terminu spłaty zaległej faktury. Przedsiębiorca ma prawo wystawić nierzetelnemu kontrahentowi wezwanie do zapłaty, a jeśli ono nie przyniesie efektu również tzw. ostateczne przedsądowe wezwania do zapłaty.
Każde z tego typu działań windykacji miękkiej warto odnotować i zapisać w dokumentacji oraz posiadać potwierdzenie wykonania działań w postaci np. pocztowego nadania listów poleconych. W sytuacji, gdy trzeba będzie wejść na drogę sądową, warto mieć pełną historię działań w zakresie naszego odzyskiwania długów.
Jeśli bieżące kontakty z naszym nierzetelnym płatnikiem nie skutkują odzyskaniem należności, możemy również przekazać jego dane do Biur Informacji Gospodarczej, opublikować dług na giełdzie długów lub finalnie przekazać sprawy do sądu, składając e-pozew do e-Sądu.
Sprawy w sądzie elektronicznym są rozpatrywane w sprawnym, znacznie szybszym trybie niż w tradycyjnym sądzie. E-Sąd funkcjonuje pod adresem www.e-sad.gov.pl i jest coraz bardziej popularną formą odzyskiwania należności.
Przygotowując e-pozew trzeba liczyć się z tym, że wymagane będą od nas czytelne i rzeczowe dowody na istnienie zobowiązania np. umowa, faktura VAT. Jeśli dowody są wystarczające, e-Sąd wydaje wyrok od ręki i nakazuje dłużnikowi spłatę długu w wyznaczonym terminie.
Samodzielnie czy ze wsparciem?
Na windykację polubowną prowadzoną na własną rękę trzeba mieć czas, zasoby, a nawet odpowiednie kompetencje oraz predyspozycje. Możesz zatem zdjąć z siebie ten ciężar i obowiązek, zlecając cały proces odzyskiwania należności zewnętrznej firmie windykacyjnej.
Taka niezależna firma wyspecjalizowana w odzyskiwaniu należności działa na nasze polecenie w obszarze windykacji polubownej, a często okazuje się, że jej aktywność jest o tyle skuteczniejsza, że w tym zakresie działają ich wyszkoleni eksperci, którzy operują sprawdzonymi metodami. Wówczas wszelkie pisma windykacyjne, telefony, pełną korespondencję i komunikację wykonuje firma, której my przekazujemy wyłącznie dane przeterminowanej faktury. Z tego typu narzędziem online można zapoznać się między innymi na stronie payhelp.pl, gdzie w kilku prostych krokach możemy przekazać dane faktury z której należność chcemy odzyskać. Platforma wskaże nam od razu koszt, z jakim trzeba się liczyć korzystając z tego typu zewnętrznej obsługi windykacyjnej, bez konieczności wiązania się długoterminową umową.
Umiejętność sprawnego i przede wszystkim efektywnego, szybkiego odzyskiwania należności, to coraz szersze pole do popisu dla profesjonalnie działających zewnętrznych firm. Podczas gdy oni zajmą się odzyskiwaniem naszych pieniędzy, my możemy skoncentrować się na naszym biznesie.
Odpowiednio poprowadzony proces działań windykacyjnych zapewni nam szybkie odzyskanie należności, a co za tym idzie często utrzymanie bieżącej płynności finansowej firmy i długofalową stabilizację jej kondycji. Warto także pamiętać o tym, że dzięki wieloletniemu doświadczeniu w odzyskiwaniu wierzytelności, taka firma zadba o utrzymanie dobrych relacji z naszym kontrahentem. Nie należy zatem bagatelizować sytuacji z nierzetelnymi płatnikami, tylko skorzystać z rozwiązań, które pozwolą nam jak najszybciej i jak najefektywniej odzyskać należność.
Materiał zewnętrzny
zgadzam się z przedmówcą, żadnych kłopotów nie było, kruk podchodzi po ludzku
kiedyś znajomych windykował kruk, nie było żadnego nękania, udało się z nim na spokojnie wszystko ustalić.
Wezwanie do zapłaty, pozew o zapłatę, wyrok, ewentualne negocjacje jak dłużnik odezwie się, komornik i giełda wierzytelności .