To jeszcze nie koniec! Kolarze z regionu przedłużają sezon rowerowy
Błoto, śnieg i ujemne temperatury potrafią skutecznie odstraszyć rowerzystów, ale nie wszyscy zamykają sezon. Regionalne wyścigi przełajowe oraz chęć dalszego dbania o formę motywują, aby z siodełka nie zsiadać nawet w grudniu, styczniu czy lutym. Na szczęście są sposoby na osłonięcie ciała i przystosowanie roweru do wymagających warunków zimowych.
Kilka podstaw
Rowerzyści powinni przede wszystkim zadbać o komfort cieplny. Zima 2023/24 zaatakowała całe południe Polski obfitymi opadami śniegu i mrozami. W takich warunkach zagrożona przewianiem jest głowa, a więc przyda się czapka pod kask lub gruba chusta typu buff. Ciekawym pomysłem są też specjalne kaski z zamykanymi otworami wentylacyjnymi – sprawdzą się one zarówno zimą, jak i latem.
Po drugie trzeba zadbać o tułowie, ręce i nogi, ubierając się na cebulkę. Pierwszą warstwą powinna być bielizna termoaktywna, drugą bluza i spodnie, a trzecią – sportowa kurtka zimowa. W trakcie opadów czy spadku temperatury poniżej 0°C dobrze założyć dodatkowy hardshell lub chociaż kamizelkę czy pelerynkę. Najlepiej, aby wierzch był odblaskowy. Bycie w porę spostrzeżonym przez nadjeżdżającego kierowcę to podstawa bezpieczeństwa. Odblaski mogą się znaleźć również na rękawiczkach, które powinny być długie i grube.
Specjalną uwagę należy poświęcić stopom, narażonym na przemoczenie. Kolarze startujący w okolicznych zawodach CX – takich jak Bryksy Cross w Gościęcinie czy Cyclocross Rydułtowy – musieli zmagać się ze śniegiem czy błotem. O odpowiednie obuwie warto zadbać, nie tylko przed zimowymi wydarzeniami, ale i przygotowując się na codzienne dojazdy lub treningi. Właściwe będą buty z ciepłą wyściółką oraz zewnętrzną warstwą izolacyjną, którą można łatwo wyczyścić z błota. Częste zsiadanie na najtrudniejszych odcinkach sprawia, że należy wybierać modele z bieżnikiem, a nie płaską podeszwą – trudniej się na nich poślizgnąć. Przydatny jest też specjalny kołnierz osłaniający kostkę. Wyposażone w to udogodnienie buty można znaleźć w dużych sklepach internetowych, np. na CentrumRowerowe.pl: https://www.centrumrowerowe.pl/buty-rowerowe/zimowe/.
Uwaga na powietrze!
Kolejną kwestię stanowi problem smogu. Zimą wciąż trzeba liczyć się ze wdychaniem szkodliwych pyłów, pomimo że śląskie miasta od dłuższego czasu kupują drony do wykrywania trucicieli powietrza. Jazda na rowerze to wysiłek fizyczny, podczas którego wdycha się więcej zanieczyszczeń niż w spoczynku. Nie trzeba jednak „prozdrowotnie” rezygnować ze wskakiwania na siodełko, ponieważ wystarczy maseczka antysmogowa. Jak piszą tutaj specjaliści z magazynu Bikeworld.pl, warto ubierać owo akcesorium na twarz, nawet jeśli wiąże się to z pewnymi niedogodnościami.
A co z rowerem?
Na koniec należałoby wspomnieć o samym rowerze. Choć na zawody przełajowe rowerzyści nie zakładają błotników, to na lżejszych treningach osłony nad kołami już się sprawdzą. Wzmiankowaną widoczność oprócz odblasków zagwarantuje z kolei komplet oświetlenia – mocniejszy na ciemne szosy oraz nieco słabszy do miasta. O przyczepność na śniegu, a także błocie zadbają szersze opony z mocnymi klockami. Przed kupnem modelu warto upewnić się, jaki rozmiar ogumienia zmieści się w widełkach roweru.
Materiał partnera