Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 8 (567) Data wydania: 19.02.03

Zielone światło dla autobusów

Kolzam sa ma duże szanse na rozkręcenie działalności. Raciborski producent sprzętu kolejowego wygrał kilka kolejnych przetargów na budowę autobusów szynowych - pojazdów nowej generacji, mających zastąpić obecny tabor PKP na trasach lokalnych.
Projekt autobusów szynowych Kolzamu zyskał akceptację komisji przetargowych w kilku województwach, których władze zaczynają działać na rynku przewozów regionalnych. Na początek ma zostać wyprodukowanych 7 maszyn. Samorządy wojewódzkie przejmują w coraz znaczniejszym stopniu koleje regionalne i to one muszą modernizować tabor - częściowo zamówienia posiadają gwarancje skarbu państwa. Raciborski zakład uzyskał carte blanche między innymi w małopolskiem. Program modernizacji kolei nabrał więc rozmachu, a prace nad maszynami, które dotąd były wciąż w fazie doświadczalnej, mogą nabrać charakteru produkcji seryjnej. Dla firmy wybór jej projektu jest nadzieją na rozwój i utrzymanie miejsc pracy wielu wykwalifikowanych pracowników i specjalistów.

Projekt kolzamowski powstał już kilka lat temu przy współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych z Poznania. Jego zaletami były mała waga, duża przestrzeń pasażerska i elastyczność konstrukcji. Podobne autobusy szynow na Zachodzie są już powszechnie używane z uwagi na tańszą eksploatację i mniejsze zużycie energii. Mogą też przewozić większą liczbę pasażerów na krótkich trasach. Konstruktorzy raciborskiego biura Kolzamu opracowali go na zasadzie niezależnych modułów - ale tak, by każdy dał się połączyć w większy skład. Zależnie więc od zapotrzebowania na danej trasie, skład mógłby liczyć jeden, dwa lub trzy moduły. Kolejom bardzo przydałby się taki pojazd, bo oznacza on ogromne oszczędności w zużyciu energii. Szczególnie na krótkich dystansach, które są nadal likwidowane przez PKP właśnie ze względu na zbyt duże straty. Autobus jest wyposażony pod kątem przewozu niepełnosprawnych, nawet rowerzystów. Są różne wersje napędu - od elektrycznego, po spalinowy i mieszany. Jego wybór zależy od trasy. Na niektórych do dzisiaj nie ma trakcji i tylko spalinówki mogą nań jeździć. Nasz projekt, mimo iż został opracowany kilka lat temu, nie przebijał się, bo największy potencjalny nabywca, czyli PKP, wciąż nie miał pieniędzy na przetargi - wyjaśnił dyrektor techniczny firmy Zygfryd Bula.

Do chwili obecnej projekt trzeciej generacji - bo za taki uważana jest obecnie wprowadzana na rynek konstrukcja - został zaakceptowany przez decydentów w kilku innych regionach. Na razie eksploatowanych w kraju jest 7 pojazdów kolzamowskich. Pierwsze dwie generacje „szynówek” nie wyszły na skalę masową do produkcji, bo rok po roku brakowało na to kolejom funduszy w budżecie. Brakowało również władzom woli, by w odpowiedniej chwili udzielić pomocy PKP w przebudowie części taboru. W efekcie te wciąż dysponują energochłonnym sprzętem i „tną” linie pasażerskie.

(sem)