Spring day in Europe
Młodzi mieszkańcy Raciborza wzięli udział w międzynarodowej inicjatywie „Dzień Wiosny w Europie”
Na OstroguW SP 1 Marzannę i kolorowy gaik zastąpiono kwiatami i flagami państw europejskich. Budząca się do życia przyroda, rozpoczynająca nowe cykle życiowe oparte na współzależności, stała się inspiracją do przybliżenia dzieciom znaczenia położenia Polski w Europie, wyjaśnienia jakże trudnego słownictwa: unia, tolerancja, współpraca, solidarność, państwo, kontynent. Wprowadzenie uczniów klas I- II w świat Unii Europejskiej to bardzo duże wyzwanie, które zostało podjęte z dużym zaangażowaniem przez całą społeczność szkolną: uczniów, nauczycieli i rodziców - objaśnia Elżbieta Pielużek z SP 1.
Uczniowie na poszczególnych poziomach edukacyjnych „podróżowali” po krajach europejskich, określając ich położenie na mapie. Pracując w zespołach klasowych wybierali państwo, które poznawali najbliżej, swój wybór sygnalizując wykonaniem flagi jako symbolu narodowego. Na zajęciach plastycznych każdy uczeń samodzielnie przygotował wybraną flagę, jako utrwalenie poznanych wiadomości.
Potem uczniowie wraz z opiekunami wyruszyli na poszukiwanie oznak nadchodzącej wiosny, niosąc ze sobą flagi. Kolorowy korowód przemaszerował ulicami najbliższej okolicy. Po powrocie przedstawiono zdobyte wiadomości w pracach plastycznych „Dzieci bawią się razem”, „Wiosna wokół nas”, zorganizowano zajęcia typu „Podziel się swoją wiedzą”- ciekawostki na temat wybranych państw. Dzieci redagowały swobodne teksty na temat „Polska w Europie”- wykorzystując swoje umiejętności z języka angielskiego.
Z okazji „Dnia wiosny w Europie” w SP 1 zorganizowany został także szkolny konkurs wiedzy o ekologii w UE dla uczniów klas IV-VI. Związany był z ekologiczną tematyką międzynarodowego projektu Socrates-Comenius realizowanego przez SP 1 oraz szkoły w Berlinie i Sztokholmie. Udział wzięło 48 uczniów. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy. Nagrody książkowe dla zwycięzców ufundowane zostały przez Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Urzędu Miasta w Raciborzu. Konkurs przygotowała i prowadziła Jolanta Piskoń- nauczycielka przyrody.
W Sudole
„Dzień Wiosny w Europie” oganizuje w szkołach European Schoolnet przy przy wsparciu Konwentu Europejskiego. 21 marca zorganizowały go m.in. SP 1 na Ostrogu, SP 6 w Sudole i Gimnazjum nr 5.
W przedsięwzięcie zaangażowani zostali wszyscy uczniowie szkoły i wielu nauczycieli. Przygotowania do tego nietypowego „powitania wiosny w Europie” trwały kilkanaście dni. Impreza rozpoczęła się od spotkania informacyjnego. Potem przewodnicząca samorządu uczniowskiego Manuela Krzykała opowiedziała, jak narody europejskie obchodzą prastare - mające ponad tysiącletni rodowód - święto równonocy wiosennej. Przypomniała, że obchodzili je starożytni Grecy, Rzymianie, Celtowie, Germanie i Słowianie, a więc ludy, które tworzą dzisiejszą kulturę i cywilizację europejską.
Po tej prezentacji odbył się tradycyjny pochód przez Sudół z gaikiem i Marzanną, symbolizującą w mitologii słowiańskiej odchodzącą zimę i rytuał związany z umieraniem i odradzaniem się natury. Po powrocie do szkoły odbyła się prezentacja - przez poszczególne klasy - kultury, historii i osiągnięć krajów: Polski, Austrii, Niemiec, Włoch, Francji, Grecji i Wielkiej Brytanii. Widzami byli rodzice uczniów, którzy z wielkim zainteresowaniem oglądali występy swoich dzieci. Każda klasa przedstawiła flagę, mapkę i plakat będący wizytówką prezentowanego państwa. Oprócz tego były stoiska, na których znalazły się m.in. biografie sławnych postaci z poszczególnych krajów, słowniki, kasety video, zdjęcia, widokówki, płyty kompaktowe z narodową muzyką i inne ciekawe przedmioty.
Uczniowie wykazali się dużą pomysłowością. Klasa III jodłowała i czytała list napisany w języku niemieckim do Svena Hannawalda. Klasa V przedstawiła inscenizację mitów greckich: „Król Midas” oraz „Ariadna i Tezeusz”, zatańczyła grecki taniec pt. „Grek Zorba”. Klasa VI zbudowała makietę Big Bena, zaprezentowała angielski sposób parzenia herbaty i poczęstowała nią zaproszonych gości. Uczniowie przygotowali też minibufet z potrawami charakterystycznymi dla danego kraju: polski bigos, cukierki z „Mieszka”, sałatkę nicejską, sałatkę grecką, kanapki z pastą z czarnych oliwek, włoskie makarony, pomarańcze, winogrona, bagietki, francuskie sery, angielskie eccles cakes, szkockie shortbread. Rodzicom uczniów najbardziej przypadł go gustu polski bigos. Dało się nawet słyszeć opinie, że idziemy „przez żołądek do serca Europy”.
W pracowni komputerowej, uczniowie klasy VI Mateusz Seidler i Mariusz Zgrzendek pokazali młodszym kolegom z klas I-III dwa programy multimedialne przedstawiające najciekawsze zabytki Francji i Polski. Uczniowie klas IV-VI wzięli udział w konkursie na temat wiedzy o krajach Unii Europejskiej, a w referendum wypowiedzieli się na temat przyszłości Europy.
W SP 6 koordynatorem projektu była nauczycielka języka polskiego Urszula Soroka przy wsparciu dyrektora Jana Goldmana i nauczycielki nauczania zintegrowanego Edyty Marczińskiej.
W Gimnazjum
W G 5 przy ul. Opawskiej pierwszy dzień wiosny upłynął pod znakiem szkolnego referendum. Każda z klas wykonała „Marzannę Europejską” nawiązującą do tradycji kraju, który wylosowała. Najlepszą wykonała klasa Ie. W konkursie na najlepsze przebranie europejskie i znajomość zagadnień UE wygrała klasa I d. Potem były wycieczki w teren - poszukiwanie najciekawszych miejsc Raciborszczyzny, godnych pokazania europejskim kolegom. Sprawozdania z tych poszukiwań utworzą album, który zostanie wysłany do Brukseli.
(m)