Władza, kościół i szkoły o UE
W trakcie forum referaty wygłosili: wiceprezydent Raciborza Mirosław Szypowski, starosta raciborski Henryk Siedlaczek, ksiądz z miejscowej parafii Janusz Rył, zastępca przewodniczącego Rady Szkoły z G5 Jan Stanieda i nauczyciel j. angielskiego Ewa Brusokas. Specjalnie na tę okazję proboszcz parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa Alojzy Jurczyk udzielił wywiadu Barbarze Gniewek z III c. Uczennica G5 odczytała tę rozmowę zebranym. Wystąpienia gości poprzedziła prelekcja posła Andrzeja Markowiaka, który polski akces do struktur europejskich określił jako dużą szansę dla naszego kraju. Swoje referaty wygłosili również uczniowie raciborskich gimnazjów. Forum przygotowała i prowadziła nauczyciel historii Magdalena Pordzik, która powiedziała nam: Udało się nam zaprosić znakomitych gości. Wcześniej organizowaliśmy podobne przedsięwzięcia ale wyłącznie z udziałem uczniów G5. To pierwsza taka impreza o skali miejskiej. W trakcie imprezy wystąpiły również: grupa teatralna G5 (spektakl „Sokrates Comenius”) oraz Szkolny Klub Europejski (scenka „Co nas łączy, co nas dzieli”). Forum zakończyła dyskusja oraz poczęstunek.
W tym roku Gimnazjum nr 5 kończy trzyletni projekt „Tożsamość” rea-lizowany w ramach Europejskich Projektów Edukacyjnych „Socrates-Comenius”. Szkoła zorganizowała referendum na temat przyszłości Europy.
Szkolne referendum
Blisko trzystu uczniów wzięło udział w szkolnym referendum zorganizowanym przez samorząd uczniowski pod kierunkiem Grażyny i Dariusza Malinowskich. Na pierwsze pytanie, czy Polska powinna przystąpić do UE, pozytywnie odpowiedziało 176, przeciw było 67, zaś wstrzymało się od głosu 40. Mniej więcej w tych samych proporcjach gimnazjaliści z ul. Opawskiej opowiedzieli się jednak przeciwko jednemu wspólnemu językowi. Wypowiedzieli też zdecydowane TAK za zachowaniem odrębności kulturowej. Większość opowiedziała się za wspólną walutą i przepisami prawnymi. Za jednym europejskim systemem edukacyjnym było 124 uczniów, ale przeciw 117. Za zachowaniem granic politycznych wypowiedziało się 115, a przeciw 120 ankietowanych.
Ciekawy jest wynik dotyczący rynku pracy. 133 gimnazjalistów jest przekonanych, że po wstąpieniu do UE zmniejszy się bezrobocie. Wiary takiej nie miało 97. Najlepszą nazwą dla UE jest zdaniem większości po prostu „EUROPA”.
Fińska retrospekcja
„Tożsamość”, obok G 5, jest realizowana przez Alhaisten Koulu z fińskiego Salo, Instituto Comprensivo Via Pareto z Mediolanu oraz Kingsdown High School z Wigan w Anglii. Trzyletnia współpraca została podsumowana na wystawie, którą 9 kwietnia, z udziałem radia, prasy i telewizji, otwarto w Salo. Pokazane były prace uczniów wykonane od 1999 r. w działach tematycznych: moja tożsamość, moja rodzina, moja szkoła, moje miasto i lokalne środowisko oraz mój kraj i moja Europa.
Szkoła z Raciborza, która w ten sposób promowała nadodrzański gród, pokazała plakaty, foldery, prace wykonane techniką komputerową oraz prezentacje multimedialne. Wyświetlonych zostało osiem godzin filmów. Przedstawiciele każdej ze szkół przeprowadzili lekcje dla młodych Finów. Ich tematem był kraj rodzinny, czyli Polska, Anglia i Włochy.
Do Finlandii z G 5 pojechali zastępca dyrektora Bogdan Depta i koordynatorka programu, Wiesława Brusokas. Przebywali tam do 13 kwietnia.
(ma.w), (m)