Nie daj się nabrać reklamie
Chcesz być pewien świeżości - sprawdzaj datę ważności. Podziękuj reklamie - miej własne zdanie. Wierszykami, komiksami i scenariuszami specjalnych „konsumenckich” lekcji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) chce edukować dzieci, czyli najmłodszych konsumentów.
Dzieci to ważna grupa docelowa dla handlowców, do nich kierowane są reklamy. Tymczasem np. dzieci poniżej 6 lat nie odróżniają reklam od innych programów telewizyjnych. Przygotowane przez UOKiK broszurki, komiksy i plakaty mają pomóc dzieciom i młodzieży w świadomym dokonywaniu zakupów i tłumaczą w przystępnej formie jak nie ulegać perswazjom natrętnych reklam. W broszurach przekonuje się młodzież, aby np. robiąc zakupy spokojnie porównała ceny produktów, zwróciła też uwagę na ich objętość i masę, nie ufała też informacjom o fantastycznych wygranych wypłacanych pod warunkiem dokonania zakupu. Należy też dokładnie czytać regulaminy sklepów internetowych (zwłaszcza informacje o warunkach zakupu i kosztach dostawy), a wysyłając SMS na konkurs, sprawdzić najpierw, jaki jest jego koszt. Z broszurek młodzież dowie się, jak zgłaszać reklamację i kiedy można wymienić kupioną rzecz na wolną od wad. Broszurki będą rozprowadzane przez biura powiatowych rzeczników konsumentów, ośrodki doskonalenia nauczycieli i rozsyłane do szkolnych klubów europejskich. W pakiecie znajduje się też płyta CD z grą multimedialną. Michał Kosiarski „Gazeta Prawna”