Pod lupą urzędu - czyli jak cię sprawdzają
Pierwszy bliższy kontakt z urzędnikami odbywa się z reguły w ramach czegoś, co przepisy Ordynacji podatkowej nazywają czynnościami sprawdzającymi. Przyjrzyjmy się zatem, z czym w takim przypadku mamy do czynienia.
Czynności sprawdzające stanowią wstępną kontrolę podatkową, a w konsekwencji integralną część prowadzonego przez organy podatkowe postępowania kontrolnego. Analiza przepisów dotyczących czynności sprawdzających pozwala także na stwierdzenie, że jednym z celów, jakim służą te czynności, jest ograniczenie ryzyka związanego z zasadą samoobliczenia podatku. Bieżąca kontrola deklaracji podatnika i poprawności obliczania przez niego lub przez płatnika podatku pozwala bowiem na skorygowanie wysokości zobowiązania podatkowego bezpośrednio po terminie płatności tego podatku.Prawo do korekty deklaracji (zeznania)
Jeżeli przy sporządzaniu deklaracji (zeznania) popełniłeś błąd, masz prawo poprawić ten błąd składając korektę deklaracji (zeznania). Prawo do korekty ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego i kontroli podatkowej (w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola). Skorygowanie deklaracji (zeznania) następuje przez złożenie korygującej deklaracji (zeznania) wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
A to, jak nietrudno się domyśleć, zmniejsza wysokość ewentualnych odsetek za zwłokę w przypadku wystąpienia zaległości podatkowej. Co istotne, czynności sprawdzające w zdecydowanej większości przypadków sprowadzają się dla nas do konieczności odwiedzenia urzędu po to, by uzupełnić brakujący podpis, czy poprawić oczywisty błąd rachunkowy w deklaracji czy zeznaniu. Urzędnicy nie mogą takich poprawek dokonywać za nas. Stąd konieczność fatygowania nas do osobistego stawiania się w urzędzie. Nie ma zatem co wpadać przy każdym wezwaniu z urzędu skarbowego w panikę. Być może chodzi tylko o zapomniany podpis lub błędnie wpisaną cyferkę.
Obowiązujące obecnie przepisy przewidują, że pracownicy urzędów skarbowych dokonują czynności sprawdzających, mających na celu sprawdzenie terminowości składania deklaracji oraz wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów, a mające na celu stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów oraz ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.
Jak długo trzymać rachunki
Zobowiązany jesteś do przechowywania wszelkich dokumentów podatkowych (rachunków, faktur, ksiąg podatkowych, dokumentów związanych z poborem lub inkasem podatków itp.) do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Termin przedawnienia wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
W przypadku gdy w toku czynności sprawdzających ustalono, że deklaracja (zeznanie) zawiera błędy lub oczywiste omyłki albo też że wypełniono ją niezgodnie z obowiązującymi wymogami, organ podatkowy zwróci się do Ciebie o złożenie wyjaśnień oraz skorygowanie deklaracji, wskazując przyczyny wątpliwości, jakie rodzą informacje zawarte w tej deklaracji (zeznaniu).
W sytuacji gdy skorygowana deklaracja (zeznanie) powoduje usunięcie wątpliwości organu podatkowego, dokonuje się odpowiedniej adnotacji w deklaracji, a jeżeli w wyniku tej korekty podwyższono wysokość zobowiązania podatkowego, organ podatkowy zamieszcza informację, czy i w jakiej wysokości wpłacono zaległość podatkową. W tym ostatnim jednak przypadku, ze względu na to, że podatek nie został w całości zapłacony w terminie, należy przyjąć, że od kwoty, o którą nastąpiło podwyższenie wysokości zobowiązania podatkowego, masz obowiązek zapłacić odsetki za zwłokę. Jeżeli jednak nie godzisz się na zmianę danych wykazanych w deklaracji (zeznaniu), należy uznać, że czynności sprawdzające zostały zakończone, a organ podatkowy zmuszony jest wszcząć postępowanie podatkowe w normalnym trybie (i wydać postanowienie o wszczęciu takiego postępowania). Organ podatkowy nie ma natomiast obowiązku dalszego nakłaniania Cię do zmiany stanowiska.
Czynności sprawdzające mogą także dotyczyć kontroli prawidłowości korzystania z przysługujących Ci ulg podatkowych. W tym przypadku kontrola dokonywana w ramach czynności sprawdzających polega na sprawdzaniu dokumentów potwierdzających prawo do tej czy innej ulgi.
Marek Kutarba