Złe praktyki
Zawieranie niekorzystnych umów oraz sprzeczne z dobrymi praktykami kupieckimi działania sprzedawców, to jedne z przyczyn negatywnego załatwiania spraw ze skarg klientów - wynika ze sprawozdania Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów za 2003 r.
W minionym roku do rzecznika, stale rezydującego w Starostwie Powiatowym, wpłynęły 63 sprawy ze skarg konsumentów. Najwięcej z gminy Racibórz, żadna z Krzanowic. Najczęściej dotyczyły złego wykonania usług remontowo-budowlanych, telekomunikacyjnych czy wyposażania wnętrz. W przypadku towarów najczęściej wskazywano na wady odzieży, obuwia oraz sprzętu RTV i AGD. Pozytywnie załatwiono 32 sprawy, negatywnie 25. Reszta jest w toku.Najważniejsze przyczyny negatywnego załatwiania spraw, zdaniem rzecznika, to: niekorzystne dla klientów opinie rzeczoznawców, brak paragonów i rachunków, zgłaszanie reklamacji po terminie, podpisywanie niekorzystnych umów, niedotrzymanie warunków gwarancji oraz sprzeczne z dobrymi praktykami kupieckimi działania sprzedawców.
Listę życzeń można skierować jednak do sprzedawców i usługodawców. Częste jest nieprzestrzeganie przepisów, nieterminowe załatwianie reklamacji, nieprzekazywanie kart gwarancyjnych, udostępnianie instrukcji obsługi jedynie w języku obcym, zaniechanie sporządzania zgłoszeń reklamacyjnych.
(w)