Wiedza to najlepsza inwestycja
Połowa wszystkich pracodawców odczuwa brak pracowników z odpowiednim doświadczeniem i umiejętnościami. Jako przyczynę wskazują znaczną emigrację zarobkową.
W województwie śląskim rozpoczęły się przygotowania do sezonu turystycznego. Właściciele pensjonatów, hoteli, czy innych firm turystycznych mogą spotkać się z problemem znalezienia pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Aby przeciwdziałać temu zjawisku, twórcy raportu, przygotowanego przez firmę doradczą KPMG, zalecają „działania rozwojowe” mające na celu zatrzymanie pracowników w firmie lub ich przyciągnięcie do niej. Według raportu najlepszą inwestycją w pracownika są szkolenia. Aż 67 procent pracodawców, którzy zauważyli problem braku wykwalifikowanej kadry planuje wysłanie swoich pracowników na dodatkowe kursy.
– Projekt „Turystyka – wspólna sprawa” jest naszą odpowiedzią na problem braku pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami w branży turystycznej. Dzięki niemu przedsiębiorcy będą mogli w krótkim czasie i za niewielkie pieniądze przeszkolić swoich pracowników, co na pewno przełoży się na lepszą rentowność branży i większe zyski z turystyki – przekonuje Anna Świebocka-Nerkowska – dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Już wkrótce w Śląskiem rozpoczną się zapisy na 28 różnych szkoleń zawodowych i menedżerskich.
Dla pracowników zatrudnionych w turystyce istnieje możliwość przeszkolenia, np. w zakresie technik kulinarnych, obsługi kelnerskiej czy utrzymania czystości w pomieszczeniach hotelowych. Dla menadżerów zaplanowano kursy dotyczące pozyskiwania funduszy, zarządzania zasobami ludzkimi czy wykorzystania Internetu w promocji swojej firmy. Największym zainteresowaniem cieszą się szkolenia z „Rozwoju turystyki w regionie w oparciu o współpracę samorządów lokalnych, przedsiębiorców branży turystycznej i organizacji turystycznych” – 20,9 procent respondentów, „Źródła finansowania projektów turystycznych” – 20,9 procent, „Jak sprzedać produkt turystyczny” – 17,6 procent.
Dla małych i średnich firm turystycznych kursy są dofinansowane w 80 procentach, resztę pokrywa Unia Europejska. Cena pakietu 2 szkoleń 4-dniowych, z noclegami, wyżywieniem i materiałami szkoleniowymi, rozpoczyna się od ok. 370 złotych. Dla przedstawicieli samorządów oraz organizacji pozarządowych, działających na rzecz turystyki, szkolenia są bezpłatne. Projekt „Turystyka – wspólna sprawa”, stwarza szansę na pobudzenie turystyki w województwie śląskim, co przyczyni się do wzrostu zatrudnienia w turystyce. W szkoleniach może wziąć udział każda osoba zatrudniona w branży tej z terenu całego województwa.
Partnerami projektu w województwie śląskim są: Śląska Organizacja Turystyczna, Stowarzyszenie „Region Beskidy”, Częstochowska Organizacja Turystyczna, Agencja Rozwoju i Promocji Ziemi Pszczyńskiej. Projekt „Turystyka – wspólna sprawa” jest objęty patronatem marszałka województwa śląskiego. Szczegóły na www.tws.org.pl.
(opr. w)