Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 19 (891) Data wydania: 12.05.09

Biletu nie oddasz

Czy wypadki losowe muszą tyle kosztować?

Pani Bożena jest długoletnią pracownicą raciborskiego Henkla. Od dziesięciu lat dojeżdża do pracy PKS-em. Najczęściej kupuje bilet miesięczny, bo w skali miesiąca jest najbardziej opłacalny.

Mieszkanka Baborowa kupiła 26 marca bilet na okres od 1 do 15 kwietnia, czyli „połówkę” biletu miesięcznego. Za bilet w kasie PKS-u zapłaciła 117 złotych. – Nie są to małe pieniądze, ale nie mam samochodu, więc nie pozostaje mi nic innego – mówi pani Bożena. Jak twierdzi kobieta, do jakości usług raciborskiego przewoźnika nigdy nie miała zastrzeżeń. Sytuacja zmieniła się na początku kwietnia. – Z początkiem kwietnia zachorowałam. Otrzymałam zwolnienie lekarskie. Nie byłam w stanie korzystać z biletu, więc postanowiłam go zwrócić – wspomina klientka PKS-u.

Pani Bożena napisała do zarządu odpowiednie pismo, w którym prosi o zwrot pieniędzy za dni niewykorzystanego przejazdu. 10 maja przyszła odpowiedź od przewoźnika. – Nie ma możliwości zwrotu wartości biletu miesięcznego. Bilet ten jest umową pomiędzy klientem a przewoźnikiem. Ten ostatni ma zagwarantować bezpieczny i terminowy przejazd. Zwolnienie L-4 jest natomiast przypadkiem losowym leżącym po stronie pasażera – czytamy w piśmie Kazimierza Kitlińskiego, prezesa zarządu. ­

Pani Bożena zaczęła wertować prawo przewozowe i regulaminy okolicznych PKS-ów, również raciborskiego. – Wszędzie jest możliwy zwrot pieniędzy, tylko nie u nas. Zażądałam podania przepisu, na podstawie którego odmówiono mi zwrotu pieniędzy. Kilka lat wcześniej miała podobną sytuację i otrzymałam pieniądze. Oczywiście do pisma dołączałam mój bilet, żeby ktoś mnie nie posądził o próbę jeżdżenia na nim – mówi mieszkanka Baborowa. – Gdybyśmy na wszystko musieli mieć regulaminy, wszystko trwałoby dłużej. Sprawa tej pani jest dla mnie jasna. Zbliżały się święta i nie mogę wykluczyć, że z tego powodu chciała oddać bilet. Nie przypominam sobie, abym widział jakieś zwolnienie – broni się Kitliński.

Pani Bożena zdecydowała się nagłośnić sprawę jako przestrogę dla innych pasażerów. – Niektórzy kupują bilety za 300 zł. Przecież to są duże pieniądze. Co gdy ktoś zachoruje? – pyta. Dodajmy, że 7 maja po naszym telefonie do siedziby PKS-u w regulaminie pojawił się odpowiedni punkt. Punkt 4. Reklamacji: „zakupiony bilet można zwrócić (anulować) tylko przed rozpoczęciem okresu, na który on obowiązuje”.

(acz)