Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 34 (906) Data wydania: 25.08.09

Interwencja: Robotnicy zniszczyli zabytek w Markowicach

Choć trudno w to uwierzyć, wykonawca ma odtworzyć zabytkowe torowisko.

Robotnicy budujący kanalizację sanitarną w Markowicach, bez mrugnięcia okiem rozkręcili ponad sto metrów zabytkowej linii kolejki wąskotorowej. Sprawą zainteresował się wojewódzki konserwator zabytków w Katowicach, który do wyjaśnienia sprawy nakazał wstrzymać prace.

We wtorek, 18 sierpnia, około godziny 10.00 na przejeździe kolejowym w Markowicach pojawili się policjanci. Stróże prawa zainteresowali się pobliskimi pracami przy budowie kanalizacji. Policję powiadomili mieszkańcy, którzy od kilku dni obserwowali poczynania robotników, którzy demontowali zabytkowy szlak wąskotorówki. Jak się okazało, firma zajmująca się pracami nie dopełniła wszystkich formalności a tory rozkręciła bezprawnie. – Nie ma wątpliwości, że został zniszczony cenny zabytek – mówi Jarosław Łuszcz, naczelnik stacji kolejki wąskotorowej w Rudach. – Nie wiem, gdzie panowie budujący kanalizację złożyli tory, ale w Markowicach leży zaledwie część zdemontowanych torów – niepokoi się Łuszcz.

Miłośnicy wąskotorówki zawiadomili wojewódzkiego konserwatora zabytków. Gdy inżynierowie z Katowic dowiedzieli się o rozkręceniu zabytkowych torów, złapali się za głowę. – To niedopuszczalne. Natychmiast wstrzymaliśmy prace w Markowicach, bo były prowadzone bez podstawowych pozwoleń. Robotnicy bez zastanowienia rozmontowali tory, które przecież są wpisane do rejestru zabytków. Nie pozwolimy na dalsze prace, dopóki sprawy nie zostaną uregulowane – wyjaśnia Adam Szewczyk z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Katowicach.

Magistrat umywa ręce

Postanowiliśmy zapytać w raciborskim magistracie, czy urzędnicy wiedzieli, że projekt kanalizacji krzyżuje się z zabytkiem. Tatiana Olbrot-Labocha, kierownik Biura Realizacji Projektu, nie chciała komentować sprawy, odsyłając nas do wiceprezydenta Wojciecha Krzyżeka, pełnomocnika ds. realizacji projektu. –Tak naprawdę wszystko było ustalone z konserwatorem zabytków. Przekazaliśmy teren firmie i ta popełniła błąd, nie informując odpowiednich instytucji o przystąpieniu do demontażu – wyjaśnia całe zamieszanie w Markowicach Krzyżek.  Jak się okazuje, nad całym procesem demontażu torów powinni czuwać fachowcy. Tego rodzaju zabytki demontuje się ostrożnie, zabezpieczając i opisując wszystkie elementy a następnie układa się je na starym miejscu. Trudno uwierzyć, że tory w Markowicach wrócą w swoje dawne miejsce. – Jeśli ktoś twierdzi, że doszło do kradzieży, powinien powiadomić policję – ucina Krzyżek.

Sprawdza, czego brakuje

Kanalizację w Markowicach buduje firma Borbud z Raciborza. Jej szef Ryszard Bortel tłumaczy, że tory i tak trzeba było zdemontować, by wykonać wykopy. – Mięliśmy zamiar odtworzyć torowisko. Mam nadzieję, że uda nam się to do końca sierpnia. Ułożymy ponownie te elementy, których stan techniczny będzie na to pozwalał. Z niektórymi przegnitymi podkładami niestety nic się nie da zrobić – tłumaczy. Po reakcji urzędników z Katowic, na przejeździe kolejowym w Markowicach nie było żywej duszy. Przy niezabezpieczonych wykopach walały się podkłady i elementy zabytkowego torowiska. Jarosław Łuszcz jest pewny, że na miejscu brakuje większości torów. – Prawda wyjdzie na jaw po odtworzeniu torowiska. Miejmy nadzieję, że nie trafiły one na złom. Jeśli tak, to firma będzie musiała zamówić nowe tory. Wspólnie z władzami Rybnika staramy się o poważne środki z Unii Europejskiej na ratowanie wąskotorówki w regionie. Przez takie bezmyślne działania niedługo nie będzie co ratować – nie owija w bawełnę naczelnik z Rud. – Jeśli okaże się, że tory nie zostały przywrócone do poprzedniego stanu, wyciągniemy konsekwencje. Za niszczenie zabytków prawo przewiduje kary – kwituje Szewczyk.

Do sprawy wrócimy już wkrótce na łamach Nowin Raciborskich

Adrian Czarnota