Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 51/52 (923/924) Data wydania: 22.12.09

O karpiu słów kilka czyli... lepiej zabić

W galarecie, w szarym sosie, po żydowsku lub w śmietanie. Jakby go nie przyrządzać, to jedno jest pewne – zawsze znajdzie się na wigilijnym stole. O karpiu, znów głośno, jak to przed świętami. A więc napiszmy coś...
Nawyk kupowania ryb nawet na dwa tygodnie przed Wigilią został niektórym Polakom jeszcze sprzed lat, kiedy nie było pewne, czy uda się dostać wąsatą rybę na uroczystą kolację. Teraz niemal przed każdym supermarketem w olbrzymich basenach pluskają się tony ryb, a jedynym dylematem kupujących jest to, jak przetransportować rybę do domu.
 
Sprawę niehumanitarnego pakowania ryb poruszali również nasi czytelnicy w telefonach do redakcji. Część z nich skarżyła się na sposób sprzedaży ryb choćby przed hipermarketem Auchan w Raciborzu. Ryby pakuje się tu w foliowe worki, w których się duszą.  Jak się okazuje, najlepsze rozwiązanie to kupienie martwej ryby. Obrońcy zwierząt z Klubu Gaja prowadzą w tym roku kolejną kampanię, biorąc w obronę ryby, które przecież głosu nie mają i nie mogą się poskarżyć. – Lud lubi karpia, karp lubi lód – to hasło tegorocznej odsłony kampanii Klubu Gaja – mówi Jacek Bożek, szef Gai. ­– Od wielu lat staramy się wprowadzić zmiany społeczne związane z traktowaniem ryb, w okresie przedświątecznym – szczególnie karpi. W Polsce to głównie te ryby cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Jednocześnie to właśnie one narażone są na największe cierpienia i okrutne, często bezmyślne traktowanie w czasie transportu i sprzedaży. Tego okrucieństwa można uniknąć, jeśli będziemy kupować karpia mrożonego – przekonuje obrońca zwierząt. Szacuje się, że Polacy zjedzą w tym roku około 20 tysięcy ton karpia. W obronie najpopularniejszej ryby stanęły również autorytety ze świata kuchni. W akcji klubu udział bierze między innymi znany kucharz Robert Makłowicz. – Z kulinarnego punktu widzenia świeżość ryby jest sprawą zasadniczą, jednak możliwie jak najkrótsza droga pomiędzy towarem a klientem nie powinna wcale oznaczać, że ryby trzymane są w wielkiej liczbie w małych zbiornikach, a potem duszone w plastikowych torbach nabywców. Współczucie dla tak traktowanych zwierząt to rzecz jedna, ale nawet z czysto egoistycznego, wyłącznie konsumenckiego punktu widzenia ryby śnięte, stłoczone niemiłosiernie, są gorszym kulinarnym materiałem – przekonuje kucharz.
 
(acz)