Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 36 (1112) Data wydania: 03.09.13

Lenk się pytań nie lęka, czyli prezydent na spotkaniu Dobra Ojczyzny

Stowarzyszenie Dobro Ojczyzny kontynuuje tradycję organizowania otwartych spotkań z politykami. Po staroście Adamie Hajduku, pośle Henryku Siedlaczku, w ogniu pytań raciborzan stanął prezydent Raciborza Mirosław Lenk.

– Jako „Dobro Ojczyzny” jesteśmy niejako przekaźnikiem między władzami a mieszkańcami Raciborza, stąd organizowane przez nas spotkania – mówił z poczuciem „misji”, Józef Kastelik. – Prasa zapowiadając dzisiejsze wydarzenie zaszufladkowała je w kategoriach kampanii wyborczej, ale my tego tak nie traktujemy – dodał. – Jeżeli to kampania, to jeszcze nie moja – zaznaczył prezydent Lenk.

Droga Racibórz – Pszczyna dzieli raciborzan

Spotkanie zdominowała dyskusja na temat budowy drogi Racibórz – Pszczyna. – Rybnik i Żory przygotowały już projekty i są gotowe do rozpoczęcia prac, a u nas idzie to tak opornie. Czy mamy już jakiś plan, pieniądze? Dzieje się w ogóle coś w tej sprawie? – pytał włodarza miasta wiceprezes Dobra Ojczyzna Józef Kastelik. Mirosław Lenk przyznał, że w Rybniku i Żorach wszystko dopinane jest na ostatni guzik, lecz pozycja Raciborza w całym projekcie wygląda zupełnie inaczej. – Jesteśmy powiatem ziemskim, przez co nie mamy mocy prawnej, aby planować jakieś przebudowy na innych, niż gminne, drogach. Rybnik i Żory swój odcinek będą budować na drogach gminnych, a biorąc pod uwagę to, że są powiatami grodzkimi mają możliwość własnego planowania – tłumaczył kilkudziesięciu zebranym w sali kameralnej „Strzechy”, raciborzanom. – Po podpisaniu przez nas porozumienia z Marszałkiem Województwa Śląskiego mogliśmy przystąpić do dzieła – dodał prezydent. Jak się okazuje, przetarg na dokumentację został już rozstrzygnięty. – Umowa została podpisana jeszcze przed wakacjami. Termin dokonania dokumentacji wraz z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych i terenowych z uzyskaniem zgody na budowę włącznie, to niecałe trzy lata. W 2016 roku możemy się więc spodziewać rozpoczęcia prac budowlanych – poinformował Lenk. 65% z około 4 mln zł, czyli kwoty przeznaczonej na stworzenie dokumentacji, pokrywa Marszałek Województwa Śląskiego, natomiast resztę przeznaczy na ten cel Gmina Racibórz. – Rozumiem, że jeżeli przetarg na dokumentację jest już rozstrzygnięty, to przebieg drogi również – dopytywał jeden z mieszkańców. – Czy to miasto, wskazuje projektantowi swoje założenia w tej sprawie, czy projektant sam o tym decyduje? Bo według mnie to Miasto powinno narzucać takie plany – dodał drugi. – Ale Miasto to kto? Ja, pan, może mieszkańcy? Jeżeli to ostatnie, to naturalnie, odbędą się konsultacje społeczne w tej sprawie – tłumaczył Mirosław Lenk. Słowom tym nie dał wiary radny powiatowy Leon Fiołka. – Z tego co wiem to mieszkańcy proponowali kilka rozwiązań, wskazywali w których miejscach tę drogę należałoby poprowadzić. Dziś mówi pan, że firma, która zwyciężyła w przetargu na dokumentację, ma 36 miesięcy na jej wykonanie. Gdzie w takim razie miejsce na konsultacje z raciborzanami? – dopytywał Fiołka. – Odpowiem krótko: zanim nie dojdziemy do porozumienia z mieszkańcami, o żadnym tworzeniu planu nie może być mowy – uciął dyskusję Mirosław Lenk. Cała inwestycja wyniesie prawdopodobnie między 900 mln a miliardem złotych.

Kosmiczne zadanie

Tak budowę kanału Odra – Dunaj nazwał Mirosław Lenk. – Nie mówię tutaj w kategoriach fantastyki, lecz kosztów i przede wszystkim szans, na szybką realizacje dotyczących tego tematu założeń – tłumaczył prezydent. Poinformował również, że utrudnieniem może być brak jasnego stanowiska rządu RP, w sprawie wykorzystania dróg wodnych. – Transport wodny nie jest bardzo kosztowny, a jest z kolei potrzebny. Miasto jest więc jak najbardziej zainteresowane rozmowami na temat kanału – zadeklarował włodarz. – Chociaż nie ukrywam, że jest on trudny, ponieważ możliwości transportu rzecznego Odrą są minimalne – zaznaczył, po czym odniósł się do artykułu opublikowanego przez Nowiny Raciborskie, dotyczącego spotkania z inżynierem Staniszewskim, na które nie przybyły władze miasta. – Otrzymaliśmy jedynie prośbę o udostępnienie sali, żadnego zaproszenia na spotkanie nie otrzymaliśmy – wytłumaczył prezydent. Wracając do dyskusji o kanale podkreślił, że inwestycję jego budowy należy traktować w kategorii tych odległych czasowo i bardzo drogich. – 8 mld euro to, nawet z punktu widzenia całego kraju, gigantyczna kwota – ocenił.

Kulturę należy wzbogacać!

– To, co dotyczy Domu Kultury „Strzecha”, jak i całego życia kulturalnego Raciborza powinno się wspierać i wzbogacać, a nie uszczuplać – apelował w sprawie pomysłu zamiany amfiteatru przy „Strzesze” w parking, Józef Kastelik. – Powiedzmy sobie szczerze, że przy domu kultury nie istnieje żaden amfiteatr, to bardziej jego pozostałości. Co do samej kultury, nie chciałbym zabierać w tym temacie głosu, bo się na tym po prostu nie znam – odpowiedział Mirosław Lenk. Zapewnił również, że żadne kroki zmierzające do przebudowy amfiteatru w parking, nie zostały jeszcze podjęte. – Otoczenie wokół „Strzechy” przez lata diametralnie się zmieniło. Obok, pojawiła się bardzo ruchliwa droga, a co za tym idzie wytwarza się hałas, który – zapewniam państwa – w przypadku odnowienia wspomnianego amfiteatru będzie niekorzystny. Przecież tutaj cały czas pędzą samochody, w tym tiry. Wyobrażacie sobie spektakle czy koncerty odbywające się w takim otoczeniu? Bo ja nie – zakończył włodarz.

MAD