Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 35 (1164) Data wydania: 02.09.14
Czytaj e-gazetę

Kary dla sprzedawców przyjmujących płatności kartą tylko powyżej 10 zł

Dokonując niewielkich zakupów, szczególnie w mniejszych sklepach, ciągle zdarza się, że  sprzedawca nie chce przyjąć należności kartą. Przy kasach lub sklepowych witrynach często widnieje informacja, że minimalna kwota przy bezgotówkowej formie płatności wynosi np. 10 zł. W takiej sytuacji denerwujemy się, płacimy gotówką lub dobieramy towar, a kiedy nie mamy pieniędzy – oddajemy to co chcieliśmy kupić i odchodzimy od kasy.

– Podstawowym środkiem płatniczym w Polsce jest polski złoty i nie ma takich uregulowań prawnych, które zabraniałyby sklepom ustalania limitów w płatnościach kartą. W rezultacie sprzedawca może odmówić jej przyjęcia, a właściciel lub menedżer – w przypadku stosowania w sklepie elektronicznej formy płatności – może określić minimalną kwotę i taką informację zamieścić np. przy kasie. W interesie placówki nie jest jednak zniechęcanie kupujących, szczególnie, że coraz więcej osób korzysta z kart płatniczych przy dokonywaniu nawet drobnych zakupów – tłumaczy rzecznik prasowy katowickiej inspekcji handlowej Katarzyna Kielar.

Powodem, dla którego handlowcy stosują minimalne płatności są wysokie prowizje od transakcji bezgotówkowych (interchange), należące do najwyższych w Europie. Właściciel sklepu musi ją uiścić za pośrednictwem agen­ta rozliczeniowego, na rzecz banku, który wydał kartę płatniczą. I choć od 1 lipca br. została ustawowo obniżona maksymalna wysokość opłaty interchange do 0,5%, stawka ta jest tylko jednym ze składników tzw. opłaty za obsługę akceptanta – MSC (Mer­chant Se­rvi­ce Charge). Dodatkowo pobierana jest marża agenta rozliczeniowego, a także opłaty systemowe i opłaty marketingowe. Właściciel placówki musi też pła­cić za terminal do ob­słu­gi kart, który dzierżawi od współpracującego z nim agenta rozliczającego takie transakcje, np. banku Pekao, Polbanku, firmy eService, czy największego z nich – firmy First Data Polska, znanej od marką Polcard.

Praktyka ustalania limitu kwotowego transakcji, poniżej którego punkt handlowy odmawia przyjęcia płatności kartą jest, jak się okazuje, niezgodna z umową zawartą z agentem rozliczeniowym. W umowie jest wprawdzie ujęty katalog sytuacji, w których można nie przyjąć płatności bezgotówkowej, ale nie ma wśród nich niskiej wartości transakcji. Tym samym sklep nie powinien odmówić klientowi możliwości płacenia kartą. Inaczej jego właściciel może zostać ukarany.

Kupujący, którym uniemożliwiono zapłatę kartą, powinni o takiej sytuacji powiadomić swój bank. – Przyjmując zgłoszenie pytamy o lokalizację punku, od jakiej kwoty można w danym punkcie płacić kartą, a także czy klient zrezygnował z zakupu, czy zapłacił gotówką. Ważne jest też do jakiej firmy należy terminal. Informacje te przekazujemy bezpośrednio do organizacji płatniczych. One kontaktują się poprzez właściciela terminala z danymi punktami – tłumaczy zasady postępowania Natalia Krzyżowska – specjalista obsługi kart płatniczych ING Bank Śląski.

– Mieliśmy już przypadki zgłoszeń, choć nie za często odbieramy takie telefony. Sądzę, że klienci nie wiedzą, że mogą nas o takim fakcie powiadamiać i godzą się płacić gotówką lub rezygnują z zakupu. W tym roku miałam jednego klienta, który zgłosił taką sytuację – dodaje.

Właściciel placówki handlowej stosującej limity otrzymuje od First Data Polska upomnienie z prośbą o zaprzestanie stosowania tego rodzaju praktyk. Jeśli prośba nie przynosi skutku, istnieje ryzyko, że organizacje kartowe, jak Visa czy MasterCard nałożą na agenta rozliczeniowego karę pieniężną. Firma First Data Polska będzie wówczas zmuszona obciążyć tą kwotą właściciela placówki handlowej. Kolejny krok może prowadzić nawet do rozwiązanie umowy.

(ewa)