Szef MZB odpowiada na uwagi ekologa
Na czerwcowym posiedzeniu komisji gospodarki Rady Miasta Racibórz zabrał głos miejscowy społecznik i pasjonat ekologii Bogusław Siwak. W swoim wystąpieniu przed członkami rady poruszył kilka kwestii związanych z funkcjonowaniem Miejskiego Zarządu Budynków. Ponieważ budziły one kontrowersje poprosiliśmy o komentarz dyrektora MZB Andrzeja Migusa. Nasze pytania podzieliliśmy na 3 tematy.
Modernizacja budynków w zasobie Miejskiego Zarządu Budynków
– Nowiny: W ubiegłych latach poddawano termomodernizacji po kilka budynków z zasobu miejskiego. Pan Siwak powiedział, że w tym roku będzie tylko jedno takie przedsięwzięcie. Czy to prawda? Co jest powodem ograniczeń w skali działań termomodernizacyjnych wobec zasobu MZB?
– Andrzej Migus: MZB prowadzi inwestycje nie dzięki czynszom ale dotacjom Miasta. Do ubiegłego roku realizowaliśmy inwestycje z dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. W 2020 roku ze wsparciem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej termomodernizacji poddawane są dwa budynki Czekoladowa 8 i 9. W roku przyszłym będą modernizowane budynki Skłodowskiej 15–17, Fabryczna 4 i Mysłowicka 1c–2c. Czy będą następne nie wiem. Uzależnione to jest od kształtu budżetu Miasta i możliwości pozyskania wsparcia finansowego poza nim.
– NR: Czy MZB dysponuje terminowym planem wymiany źródeł ciepła i termomodernizacji budynków swego zasobu?
– AM: MZB przygotował plan wymiany źródeł ciepła i termomodernizacji budynków; najpierw z horyzontem 10 letnim, potem skorygowano go do okresu 6 letniego, następnie 5 lat. Brano pod uwagę nasze możliwości techniczne, rynkowe, organizacyjne i możliwość zabezpieczenia mieszkań zastępczych. Plan przewiduje też wyłączenie kilkunastu budynków z eksploatacji. Nie rozstrzyga jednak o źródłach finansowania inwestycji, nie decyduje o nich MZB. W tym roku MZB opracowuje dokumentację techniczną za 500 tys. złotych dla kilkunastu budynków. Krokiem następnym będzie zapewne wnioskowanie Miasta o dofinansowanie dla przedsięwzięć termo modernizacyjnych przy zabezpieczeniu udziału własnego. Przy czym, wydaje się, że finansowe skutki epidemii korona wirusa mogą odsunąć w czasie niektóre zamierzenia inwestycyjne, a wspomniany plan trzeba będzie skorygować.
– NR: Pan Siwak poddał przy tym pod wątpliwość wybór tegorocznych prac w budynku przy ul. Czekoladowej 8–9. Wskazał, że pod tym adresem dostarczane jest ciepło sieciowe i nie ma tam już ogrzewania piecowego. Dlaczego wybrano właśnie ten obiekt do wydatkowania nakładów remontowo – inwestycyjnych?
– AM: Wyboru dokonał już w 2014 roku Prezydent Miasta, po protestach mieszkańców dotyczących ponoszenia wysokich kosztów centralnego ogrzewania. Poza tym instalacja była zużyta i wymagała modernizacji.
Przy wyborze budynków bierze się również pod uwagę zdolności lokatorów do regulowania opłat czynszowych, lokalizację budynku, oraz ilość zaoszczędzonej energii w wyniku inwestycji, co narzucają regulaminy konkursów. Część programów wspomagających finansowo wyklucza z dofinansowania budynki, w których funkcjonują lokale użytkowe.
Zróżnicowanie cen usług zdunów wobec klientów prywatnych oraz MZB
– NR: Bogusław Siwak oznajmił na posiedzeniu, że istnieją znaczące rozbieżności między rynkowymi cenami usług ze strony zakładów tej branży, a tymi oferowanymi w zamówieniach dla MZB. Według pana Siwaka wynoszą one różnicę między 2800 zł w ofercie rynkowej, a 4500 zł w ofercie dla MZB. W przypadku ceny za wymianę drzwiczek piecowych, według pana Siwaka rachunek dla MZB to 1200 zł, a na rynku pojawiają się stawki 200–300 zł. Pan B. Siwak oświadczył, że posiada dokumenty potwierdzające stosowanie takich stawek. Proszę o komentarz ze strony MZB do powyżej sformułowanej tezy – czy są Państwo w posiadaniu wiedzy na temat takich różnic? Proszę również o odpowiedź w jaki sposób weryfikowane (w odniesieniu do stawek rynkowych danych usług) są oferty cenowe na usługi zduńskie w przetargach i zamówieniach ze strony MZB?
– AM: Nasze stawki są stawkami rynkowymi! Co roku MZB stosuje procedurę zapytania o cenę. Informacja umieszczana jest na stronie internetowej BIP i wysyłana do wszystkich znanych nam podmiotów świadczących lub mogących świadczyć takie usługi. Jest ich niewiele. W pierwszej kolejności wybierana jest oferta podmiotu oferującego najniższą cenę. Podane przez pana Siwaka stawki nie dotyczą MZB. Najwyższa faktura dla MZB z 2019 roku dotycząca remontu pieców faktycznie opiewała na kwotę 4800 zł (brutto) ale dotyczyła przebudowy 3 pieców. Średni koszt remontu pieców w 2019 roku wynosił 1554 zł brutto a w 2018 roku 1390 zł brutto. Trudno odnieść mi się do cen pojedynczych usług oferowanych przez zdunów osobom prywatnym.
Maty elektryczne podwykładzinowe zamiast dotychczasowych systemów grzewczych.
– NR: Czy w MZB znane/rozważane jest zastosowanie w ogrzewaniu lokali z zasobu MZB mat elektrycznych podwykładzinowych? Pan Siwak podał za przykład takich rozwiązań Kraków. Czy MZB posiada dane na temat stosowania i kosztów eksploatacji takich mat?
– AM: Jestem w kontakcie z zarządcą lokali komunalnych w Chrzanowie, gdzie takie maty zastosowano w kilku mieszkaniach. Spotkałem się też z firmą, która je instalowała, aby dokonała ich prezentacji i omówiła sposób i warunki ich montażu.
W zdecydowanej większości naszych budynków wymagana byłaby przy tej inwestycji wymiana instalacji elektrycznej na klatce schodowej i w mieszkaniach. Mat nie wystarczy podłożyć pod wykładzinę PCV, ale pod posadzkę lub pod płytki, co znacznie zwiększa koszty. W efekcie koszty instalacji etażowej gazowej i mat elektrycznych są zbliżone. Stosuje się je więc raczej tam gdzie nie ma gazu. Największą jednak przeszkodą w ich stosowaniu jest to, że nasi lokatorzy ogrzewanie elektryczne traktują jako ostateczność i na nie się po prostu nie godzą.
Pytał Mariusz Weidner