Droga Racibórz – Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu
Mowa o raciborskim fragmencie Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna. Budowa rozpoczęła się przed czterema laty. Siedmiokilometrowy odcinek, z nowym mostem na Odrze oraz wiaduktem nad linią kolejową, kosztował 296,1 mln zł.
Każdy chce być ojcem tego sukcesu
– Kilka lat temu środki Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach na wszystkie drogi w województwie wynosiły 200 mln zł. Teraz otwieramy drogę za 300 mln zł – powiedział Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach podczas otwarcia raciborskiego fragmentu drogi Racibórz – Pszczyna. Wydarzenie zorganizowano 9 marca w sąsiedztwie nowego ronda u zbiegu ulic Rybnickiej i Piaskowej w Raciborzu.
Wicemarszałek Wojciech Kałuża podkreślił, że to właśnie dzięki drodze Racibórz – Pszczyna powstał Subregion Zachodni Województwa Śląskiego. – Cieszymy się, że województwo śląskie przeznacza środki na taką infrastrukturę, na takie drogi – powiedział W. Kałuża. Wicemarszałek dodał, że w latach 2018 – 2024 województwo śląskie przeznaczy na inwestycje drogowe 2,5 mld zł.
– Sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą. Trzeba podziękować wszystkim, którzy w ciągu kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu lat, począwszy od koncepcji, myśleli o tej drodze, rozmawiali o tej drodze, na różnych etapach podejmowali decyzje i doprowadzili do tego, że możemy się tu dziś spotkać i oddać do użytku tę drogę – powiedział wiceminister sprawiedliwości i poseł Michał Woś.
M. Woś przypomniał, że budowa drogi kosztowała niespełna 300 milionów złotych, przy czym udział środków unijnych wyniósł 146 mln zł (decyzja o dołożeniu środków wojewódzkich do inwestycji zapadła w czasie, gdy M. Woś zasiadał we władzach województwa).
Starosta raciborski Grzegorz Swoboda podkreślił, że droga została otwarta dzięki pracy wielu osób „ponad podziałami”. – Raciborszczyzna potrzebuje rozwoju. Potrzebuje jeszcze wielu obwodnic. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda się to zrealizować – dodał S. Swoboda.
Droga za 296,1 mln zł
Przypomnijmy, droga została zbudowana na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przez firmę Strabag Infrastruktura Południe sp. z o. o. Umowę na roboty budowlane ZDW w Katowicach podpisał 12 sierpnia 2019 roku za kwotę 296,1 mln zł.
Droga przebiega przez tereny rolne w gminie Rudnik i Raciborzu-Miedoni o ukształtowaniu pagórkowatym, omijając jednocześnie zabudowę. Obwodnicę poprowadzono równolegle do wałów przeciwpowodziowych rzeki Odra, na dalszym odcinku droga przekracza rzekę Odrę i jest usytuowana równolegle do wałów kanału Ulga, mija stawy po wyrobiskach byłej cegielni i krzyżuje się z DW 919.
Na dalszym odcinku droga przechodzi nad czynną linią kolejową nr 151 relacji Kędzierzyn-Koźle – Chałupki i kieruje się w stronę ul. Piaskowej, włączając się w istniejącą DW935 poprzez skrzyżowanie typu rondo.
Na zakończenie dodajmy, że wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w województwie śląskim są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi”. To sprawia, że przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.
(żet)