Dlaczego dopuszczono do likwidacji przejazdu kolejowego pomiędzy Siedliskami a Kuźnią Raciborską?
Lasy Państwowe tłumaczą, że zmiany wymusza ministerialne rozporządzenie oraz wskazują, że około 500 metrów dalej znajduje się inny przejazd. – Projektowana zmiana nie wywrze więc istotnego wpływu na lokalne warunki komunikacyjne – słyszymy w Nadleśnictwie Rudy Raciborskie.
O likwidacji leśnego przejazdu kolejowo-drogowego pomiędzy Siedliskami a Kuźnią Raciborską głośno zrobiło się rankiem 23 czerwca, kiedy robotnicy przystąpili do rozbiórki. – Trasa rowerowa i piesza staje się dosłownie torem z przeszkodami i po prostu niemożliwa do pokonania – alarmowali mieszkańcy.
Później kwestię podjęto na sesji rady miejskiej. Burmistrz Paweł Macha tematem był zaskoczony. – Ja to skonsultuję – zapewniał, po tym jak temat na obradach podniosła Maria Wyszomierska, przewodnicząca Zarządu Osiedla Stara Kuźnia wspólnie z sołtysem Siedlisk Janem Krybusem. – Musimy jako gmina zrobić wszystko, aby temu zapobiec, aby przywrócić do tego stanu pierwotnego – apelowała przewodnicząca. Sołtys Krybus dziwił się tej sytuacji, zwłaszcza że nie tak dawno przejazd został wyremontowany.
Przejazd mógł istnieć, ale...
Nowiny skontaktowały się z zarządcą. Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA argumentowała, że przejazd mógł istnieć, ale gdyby był usytuowany na drodze publicznej. Znajdował się na terenie podległym rudzkiemu Nadleśnictwu, a drogi leśne nie są drogami publicznymi – to drogi wewnętrzne stanowiące element infrastruktury technicznej w lasach.
– Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przejazd mógłby pozostać na dotychczasowych zasadach, gdyby droga miała status drogi publicznej. Istniała także możliwość funkcjonowania przejazdu na podstawie umowy najmu, zawartej pomiędzy zainteresowanymi osobami czy podmiotami, a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA – tłumaczyła Katarzyna Głowacka.
Dodała, że PLK zwracały się do zarządcy drogi, z którą krzyżuje się przejazd, o konieczności podjęcia działań w zakresie skrzyżowania kolejowo-drogowego. – Zarządca infrastruktury kolejowej informował o warunkach pozostawienia przejazdu poprzez zmianę statusu drogi lub przejęcia skrzyżowania poprzez zawarcie umowy. Nie wpłynęły również zgłoszenia osób lub podmiotów zainteresowanych zawarciem umowy na użytkowanie skrzyżowania kolejowo-drogowego – argumentowała przedstawicielka zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Co na to Nadleśnictwo?
O temat spytaliśmy więc w rudzkim Nadleśnictwie. Zaciekawiło nas, czy zarządca podjął jakieś kroki, aby droga została przekwalifikowana na publiczną, a w efekcie przejazd mógł nadal funkcjonować?
Marcin Fischer, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Rudy Raciborskie, podobnie jak PKP Polskie Linie Kolejowe SA wskazuje, że zmiany wymusza Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 20 października 2015 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie. To temat ogólnopolski.
– Rozporządzenie to narzuca konieczność likwidacji przejazdów kolejowych na drogach niepublicznych lub przekształcenie ich z dotychczasowych przejazdów kat. D do kat F, czyli wyposażone w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kat. A i B, czyli wyposażone w sygnalizacje świetlną i zdalnie otwierane rogatki – argumentuje. Dodaje, że termin przekształcenia przejazdów kat. D, jakimi do tej pory były wszystkie przejazdy kolejowe na drogach leśnych w rudzkim Nadleśnictwie, upływał 14 listopada 2020 roku, później – w nowelizacji rozporządzenia z 13 września 2018 roku, przedłużono go do 30 czerwca 2023 roku. – Nasze Nadleśnictwo korespondowało z PKP Linie Kolejowe SA starając się uzasadnić konieczność zachowania status quo przejazdu kolejowego usytuowanego na drodze leśnej pomiędzy Kuźnią Raciborską a Siedliskami w Nadleśnictwie Rudy Raciborskie – stwierdza.
Marcin Fischer tłumaczy, że „niestety Nadleśnictwo nie posiada kompetencji niezbędnych do przekształcenia drogi leśnej w drogę publiczną. Jednym z możliwych rozwiązań byłoby dokonanie sprzedaży nieruchomości zajętej wskazywaną drogą gminie w drodze przetargu”. – Zgodnie z ustawą „o drogach publicznych”, do kategorii dróg publicznych zalicza się drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Należy wskazać, że Nadleśnictwo posiada na swoim terenie 18 podobnych przejazdów (6 z PKP i 12 z Kopalnią Piasku Kotlarnia) i to głównie na ważnych gospodarczo drogach. Przekształcenie wszystkich dróg w drogi publiczne mogłoby znacząco utrudnić lub wręcz uniemożliwić prowadzenie prawidłowej gospodarki leśnej. Zdecydowaliśmy się więc na likwidację dwóch przejazdów* i przekształcenie pozostałych w kategorie F, które zresztą Lasy Państwowe będą odpłatnie dzierżawić od PKP – argumentuje.
Dodaje, że decyzja o likwidacji leśnego przejazdu wynikała z faktu, że w odległości około 500 metrów znajduje się przejazd drogowy kat. B na drodze między Kuźnią Raciborska a Siedliskami. – Projektowana zmiana nie wywrze więc istotnego wpływu na lokalne warunki komunikacyjne. Zresztą przekształcenie tego przejazdu w kat. F z trwale zamkniętymi rogatkami zwiększyłoby tylko niebezpieczeństwo potencjalnego wypadku przy dopuszczalnej na tej trasie prędkości pociągów, która wynosi 120 km/godz. – puentuje rzecznik prasowy Nadleśnictwa Rudy Raciborskie.
(mad)
* Jak wyjaśnia rzecznik Fischer, drugi planowany do likwidacji przejazd kolejowo-drogowy znajduje się na drodze leśnej między oddziałami 409 i 425 Leśnictwa Solarnia (droga „Od krzyża”). Aktualny status przejazdu to przejazd kat. D.