4 kilometry ścieżki rowerowej po zbiorniku oficjalnie dostępne
Wody Polskie i Miasto Racibórz zawarły porozumienie w tej sprawie. W Gliwicach wskazano na aktywny głos społeczny o udostępnienie rowerzystom tras po czaszy Zbiornika.
Cykliści wybierający Raciborszczyznę na wycieczkę rowerową mogą już bezpiecznie korzystać z kluczowego odcinka dróg serwisowych – technicznych tras, poprowadzonych koroną zapory czołowej i lewobrzeżnej zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny.
Oczywiste rozwiązanie
Doszło do długo oczekiwanego przez mieszkańców i rowerzystów, porozumienia, które Wody Polskie w Gliwicach – zarządca zbiornika Racibórz Dolny, zawarły z władzami Raciborza. Współpraca obu podmiotów dotyczy także wybranych odcinków dróg w kierunku czaszy zbiornika.
– Od momentu zakończenia budowy zbiornika chcieliśmy aby jego infrastruktura mogła jak najpełniej i jak najlepiej służyć mieszkańcom, by korzyści z tej inwestycji było jak najwięcej. Wykorzystanie dróg serwisowych polderu jako ścieżek rowerowych było oczywiste. Jednak uprzednio należało zadbać o bezpieczeństwo użytkowników, zapewnić właściwą percepcję, przygotować regulamin, który wyrażałby możliwości i ograniczenia dla cyklistów, pieszych, biegaczy, rolkarzy. Konieczne było więc formalne ujęcie tych tylko z pozoru prostych spraw organizacyjnych, w czym dużym utrudnieniem okazała się pandemia covid-19 – zapewnia p.o. dyrektora RZGW w Gliwicach Marcin Jarzyński.
Dodaje, że zasługuje na uwagę aktywny głos strony społecznej w tej sprawie. Dzięki debacie kilku różnych środowisk cykliści będą mogli bezpiecznie korzystać z ponad 4 km trasy, położonej administracyjnie na terenie Raciborza.
Ryzykowny wjazd
Wcześniej rowerzyści chętnie wykorzystywali trasy wokół czaszy polderu, które powstały jako drogi serwisowe, służące obsłudze obiektu. – Wiązało się to jednak z ryzykiem dla osób, które samowolnie omijały opuszczone szlabany, zwłaszcza w obrębie budowli przelewowo-spustowej. Aby móc udostępnić newralgiczne miejsca postronnym osobom musieliśmy je najpierw wygrodzić, tak by nikomu nie stała się krzywda. Mieliśmy na względzie przede wszystkim dużą wysokość czy niebezpieczeństwa związane z ukształtowaniem terenu, rzeźbą poszczególnych elementów samego zbiornika – przybliża temat Marcin Nowak, dyrektor Zarządu Zlewni w Gliwicach.
Jeszcze przed zawarciem porozumienia z Gminą, Wody Polskie przygotowały regulamin, obowiązujący osoby przebywające na terenie zbiornika. Już wkrótce w ramach współpracy przy ścieżkach pojawią się kosze na śmieci. Trasy będą utrzymywane w należytym stanie.
Prawo do wyłączania
Wody Polskie w Gliwicach, w trosce o bezpieczeństwo osób przebywających na terenie obiektu hydrotechnicznego mają prawo do odcinkowego lub całościowego wyłączenia z ruchu tras rowerowych, na wypadek wezbrania czy prac serwisowych.
Zakaz poruszania się drogami technicznymi wciąż obowiązuje pojazdy mechaniczne, które nie posiadają zezwolenia.
(opr. m)
Łączna długość dróg serwisowych na terenie zbiornika Racibórz Dolny, poprowadzonych na koronach samych zapór (nie wliczając przejazdów tras w czaszy obiektu) to ponad 20 km. Wody Polskie w Gliwicach, chcąc je udostępnić dla ruchu pieszo-rowerowego na analogicznych zasadach, jak te wynikające z porozumienia z Miastem Racibórz, są otwarte na współpracę także z sąsiednimi gminy. Przebywanie na terenie zbiornika Racibórz Dolny poza obszarem objętym porozumieniem z Gminą Miasta Racibórz odbywa się na własną odpowiedzialność.