Są pieniądze na budowę mostu między Rudnikiem a Nędzą. Przyznano 270,5 mln zł wsparcia
To przełomowa zapowiedź w sprawie budowy mostu pomiędzy dwiema gminami Raciborszczyzny – Nędzą i Rudnikiem, bo przeprawa znalazła się wśród zadań, które mają otrzymać dofinansowanie. Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, inwestycja ma być realizowana w latach 2024 – 2027. – Nie mamy jeszcze oficjalnych informacji na ten temat. Zapowiedź oczywiście cieszy – komentuje Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, choć do terminu wskazanego przez resort drogowcy podchodzą z dozą niepewności.
Łączenie i integrowanie
Budowa mostów, jak podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, to podstawowe działanie mające na celu łączenie i integrowanie regionów. – Zależy nam na tym, aby samorządy korzystały ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na budowę mostów, a także wygodnych i bezpiecznych tras dojazdowych do tych obiektów – powiedział.
Dotacja obejmuje 80 proc. kosztów realizacji o całkowitej wartości ponad 1,2 mld zł. Środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przyznano tym przedsięwzięciom, dla których dokumentacja projektowa została opracowana przy wsparciu z Programu Mosty dla Regionów.
Koszty pokaże życie
Wśród zadań jest także przeprawa na terenie Raciborszczyzny. Realizacja na Odrze dotyczy projektowanej drogi wojewódzkiej 421 łączącej Łubowice i Zawadę Książęcą.
W ramach wsparcia przyznano 270,5 mln zł, czyli jak już wspomnieliśmy, to 80 proc. kosztów tego zadania. Ryszard Pacer precyzuje, że całość ma opiewać ok. 338,2 mln, ale to oczywiście szacunki. Szalejące ceny na rynku budowlanym mogą podbić tę kwotę, o czym mówi nam również rzecznik ZDW. – Taka jest natura szacunków. Jaka będzie cena, dowiemy się po przetargu. A ostatecznie po rozliczeniu inwestycji. Tu trzeba zaznaczyć, że sytuacja rynkowa jest niepewna. Mamy przetargi, gdzie najbardziej korzystne oferty przekraczają kwoty, jakie mamy zarezerwowane – przyznaje w rozmowie z Nowinami.
ZDW w Katowicach jest jednostką budżetową samorządu województwa śląskiego, nie ma więc odrębnego budżetu. Zatem wszystkie kwoty, jakimi dysponują drogowcy, są integralną częścią budżetu województwa. – Z naszych informacji wynika, że Zarząd Województwa zarezerwował potrzebą sumę na ten cel. Był to warunek do ubiegania się o dotację rządową – podkreśla rzecznik. Na budowę zgodził się także wojewoda Jarosław Wieczorek, wydając zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
W trzy lata o ile przetarg przebiegnie gładko
Wcześniej nikt nie chciał wskazywać orientacyjnej daty, kiedy inwestycja może być wykonana, bo nie było też środków na realizację. Dzisiaj resort infrastruktury nadmienia, że okres realizacji przypada na lata 2024 – 2027. Czy ZDW w Katowicach potwierdza, że jest to możliwe? – Jest to możliwe, o ile procedura przetargowa przebiegnie gładko. Na przeszkodzie mogą stanąć odwołania uczestników przetargu i oferty przekraczające wysokość sumy zarezerwowanej na inwestycję. Wtedy są dwie możliwości. Albo kwota będzie zwiększona, albo przetarg będzie unieważniony – odpowiada rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Od lat
Projekt obejmuje inwestycję biegnącą polami i terenami zalesionymi. To odcinek od skrzyżowania ul. Powstańców Śląskich z ul. Młyńską (gm. Rudnik) do okolic granicy miejscowości Ciechowice i Zawada Książęca. Most ma powstać w odległości około 1 km na południe od istniejącego promu (czyli w górę). Szerokość pasa ruchu na moście ma wynieść 3,5 m i został zaprojektowany z uwzględnieniem ciągu pieszego i rowerowego.
O tej inwestycji mówi się od lat. Obecnie pomiędzy Grzegorzowicami i Ciechowicami kursuje prom, który nie zawsze jest czynny. Nierzadko więc przejazd, który mógłby zająć kilka minut, zamienia się w o wiele dłuższą podróż, bo należy objechać powiat raciborski dookoła.
(mad)