Zapytaj prawnika. Rekompensata z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny, mediator
Rekompensata przysługuje osobom (ubezpieczonym) urodzonym po dniu 31.12.1948 r., które przed dniem 1 stycznia 2009 r. pracowały w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze stale i w pełnym wymiarze czasu pracy przez co najmniej 15 lat i nie mają ustalonego prawa do wcześniejszej emerytury, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego ani emerytury pomostowej. Ma ona zrekompensować utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze dla osób, które nie nabędą prawa do emerytury pomostowej. Jej ustalenie następuje na wniosek ubezpieczonego.
Aby uzyskać rekompensatę należy przedłożyć świadectwo pracy w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze. Najistotniejszą kwestią jest staż pracy w szczególnych warunkach lub wykonywania pracy o szczególnym charakterze. Praca musi być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy. Nawet jeśli w świadectwie pracy stanowisko nie odpowiada nazwie wymienionej w odpowiednich przepisach lub ich oznaczeniu(wykaz, dział, pozycja i punkt właściwego rozporządzenia), można uzyskać rekompensatę (choć w takiej sytuacji często przy udziale sądu) ponieważ najważniejsze jest to, co faktycznie pracownik wykonywał (jaki był jego rzeczywisty zakres obowiązków) i przez jak długi czas oraz wymiar jego czasu pracy. Jeśli więc pracownik pracował w szczególnych warunkach i nie zostało to uwzględnione przy obliczaniu jego emerytury, a spełnia wszystkie przesłanki, może złożyć do ZUS wniosek o rekompensatę.