Czy pracownicy Eko-Okien pojadą do fabryki pociągiem?
Marcin Fica jako jedyny radny Raciborza sprzeciwił się wydatkowi Miasta na wsparcie do odbudowy linii kolejowej biegnącej przez Pietrowice Wielkie. – Pytaliście pracowników Eko-Okien czy będą jeździć pociągami? Ilu mieszkańców nam od tego przybędzie? – dopytywał na ostatniej sesji prezydentów.
Projekt ma już trzy lata
Miasto postanowiło udzielić pomocy finansowej Województwu Opolskiemu w kwocie 197 676,85 zł . To dotacja celowa w roku 2024 na realizację zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie”. Odbywa się w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – KOLEJ+ do 2029 roku.
W sierpniu 2020 r. Miasto Racibórz przystąpiło do partnerstwa 10. samorządów celem realizacji inwestycji z zakresu infrastruktury kolejowej. 26 sierpnia 2020 r. podpisano list intencyjny, a liderem projektu zostało Województwo Opolskie. Celem projektu jest odtworzenie pasażerskiego ruchu na liniach kolejowych. Efektem będzie skomunikowanie miejscowości o wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. We wrześniu 2021 r. wykonano studium wykonalności współfinansowane również ze środków Miasta Racibórz.
535 milionów na całe przedsięwzięcie
W marcu 2023 r. Miasto Racibórz podtrzymało deklarację udziału w projekcie i wsparcie finansowe. 7 czerwca 2023 r. Województwo Opolskie podpisało umowę z PKP PLK SA na realizację inwestycji. Całkowita wartość projektu to ponad 535 mln złotych. Pierwszym etapem projektu jest przygotowanie dokumentacji za około 19,5 mln złotych. Zadanie ma zostać zrealizowane w latach 2023-2028.
Poza liderem projektu, partnerami projektu są: Powiat Prudnicki, Gmina Głubczyce, Gmina Pietrowice Wielkie, Gmina Racibórz oraz firma Eko-Okna S.A. Zgodnie z harmonogramem wydatków dla I etapu przedmiotowego projektu, zachodzi konieczność przekazania przez Miasto Racibórz 197 676,85 zł.
Temat referował na sesji grudniowej wiceprezydent Dominik Konieczny mówiąc, że komunikacja szynowa na odbudowanej linii nr 177 jest atrakcyjną alternatywą komunikacyjną dla Eko-Okien, a to jeden z partnerów projektu, angażujący się finansowo w realizację.
Konsultacje w autobusie pracowniczym
Marcin Fica z klubu radnych Razem dla Raciborza chciał wiedzieć, czy władze rozmawiały o wydatku dla samorządu z Opolszczyzny z raciborzanami, w formie konsultacji społecznych? – To jest akurat proste. Wystarczy wsiąść do autobusu z pracownikami Eko-Okien z Raciborza i zapytać ich czy chcą chodzić z całego miasta na dworzec PKP i tam wsiadać i wysiadać. Bo teraz wsiadają z kilku przystanków na terenie Raciborza – wyjaśniał radny Fica.
Wiceprezydent Dawid Wacławczyk wskazał, że takimi konsultacjami mógłby się zająć tylko organ prowadzący zadanie, czyli marszałek opolski. Zwrócił uwagę, że osobiście rozmawiał o projekcie kolejowym z prezesem Eko-Okien Mateuszem Kłoskiem i ten okazał się jednym z inicjatorów tego projektu.
(ma.w)