Strategia z bazyliką
Strategię opracowywano od czerwca do sierpnia z udziałem tzw. lokalnych ekspertów. Byli to głównie radni, pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele kopalni „Anna” a także proboszcz pszowskiej parafii. Mimo zaproszeń w spotkaniach na temat strategii nie wzięli udziału miejscowi biznesmeni. Tzw. moderator Marek Osiecki, który współpracował przy opracowywaniu strategii województwa śląskiego, przedstawił uczestnikom tego zespołu uwarunkowania zewnętrzne oraz opracował zgłoszone sugestie.
Rozwój Pszowa powinien odbywać się w oparciu o walory historyczno-kulturowe. Pszowska bazylika Matki Boskiej Uśmiechniętej daje możliwości rozwoju ruchu pielgrzymkowego oraz tzw. turystyki pielgrzymkowej. Kolejnym atutem miasta wpływającym na jego ożywienie gospodarcze ma być ośrodek rekreacyjno-sportowy na terenie hałdy Wrzosy. W powiązaniu z istniejącym już lodowiskiem powinien on przyciągać mieszkańców regionu zainteresowanych aktywnym wypoczynkiem. Pszów powinien współpracować z rybnickim kampusem akademickim - podnoszenie poziomu wykształcenia będzie wpływać korzystnie na rozwój miasta.
Strategia ma charakter ogólny, na tej podstawie powstanie program rozwoju miasta. Dokumenty te muszą być zgodne ze strategią województwa, aby można było uzyskać środki pomocowe z Unii Europejskiej.
(jak)