Gdy kupimy wadliwy towar
Kupiłam w sklepie wadliwy towar. Sprzedawca nie chciał przyjąć reklamacji, bo nie posiadałam paragonu z kasy fiskalnej. Czy miał prawo tak postąpić?
Tak. Sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji towaru przez kupującego, jeśli brak jest stosownego paragonu lub rachunku. Każdy sprzedawca jest zobowiązany samodzielnie lub na żądanie kupującego wystawić rachunek, potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Dokument taki jest dowodem zakupu określonego towaru u konkretnego sprzedawcy. Kupujący powinien, w celu np. złożenia reklamacji towaru, okazać go sprzedawcy i tym samym udowodnić, że to właśnie u niego zakupił towar.
Sprzedawca twierdzi, że wydany przy zakupie towaru paragon z kasy fiskalnej jest również dokumentem gwarancyjnym. Czy to prawda?
Nie. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje przez złożenie stosownego oświadczenia przez gwaranta. Gwarantem najczęściej jest producent towaru, ale może być nim również sprzedawca lub wykonawca usługi. Oświadczenie gwaranta powinno być zamieszczone w oddzielnym dokumencie gwarancyjnym, w którym jasno określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego.
Jak długo trwa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową? Czy kupujący musi udowodnić, że towar był wadliwy w chwili wydania przez sprzedawcę?
Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku stwierdzenia jej przed upływem 2 lat od wydania towaru kupującemu. Przez okres pierwszych 6 miesięcy od chwili wydania towaru uważa się, że niezgodność istniała w chwili wydania. W praktyce oznacza to, że na sprzedawcy ciąży ewentualny obowiązek udowodnienia, że towar nie jest wadliwy. Po okresie 6 miesięcy od wydania towaru obowiązek udowodnienia wady towaru przechodzi na kupującego.
Czy każdy towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej powinien być oznaczony ceną?
Tak. Każdy towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej musi być oznaczony ceną jednostkową w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację. Cena powinna być umieszczona bezpośrednio na towarze w taki sposób, aby uniemożliwić łatwe jej usunięcie. Ponadto towary oferowane do sprzedaży powinny być oznaczone stosownymi wywieszkami z informacją o nazwie towaru, jednostce miary oraz cenie. Niekiedy dopuszczalne jest stosowanie cenników.
Piotr Polański