Za kółkiem - Zmiana kierunku
Władysław Szymura były instruktor nauki jazdy z 40-letnim stażem przekazuje praktyczne wskazówki dla kierowców.
Jest to manewr wykonywany bardzo często i dotyczy zmiany kierunku jazdy jak i pasa ruchu. Bezpieczeństwo podczas skręcania w inną drogę na skrzyżowaniu lub wjazdu do posesji gwarantuje prawidłowe ustawienie się na jezdni. Warto również pamiętać o kilku zasadach. Przy skręcie w lewo na jezdni dwukierunkowej ustawimy się jak najbliżej środka osi jezdni i manewr ten kończymy na dowolnym pasie drogi poprzecznej, na którą wjeżdżamy. Na jezdni jednokierunkowej z kolei przy skręcie w lewo ustawiamy się jak najbliżej lewej krawędzi jezdni. Przy skręcie w prawo ustawiamy się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. O ile znaki nie wskazują inaczej, jazda na wprost dozwolona jest z każdego pasa ruchu. Od tych zasad zwolnieni są kierowcy poruszający się pojazdami o gabarytach uniemożliwiających dokonanie tych manewrów ze skrajnych pasów oraz wtedy, kiedy znaki wskazują jeden kierunek ruchu na jezdniach wielopasmowych. Nie mogę zrozumieć natomiast kierowców samochodów osobowych, którzy przy skręcie w prawo włączają prawy kierunkowskaz jednocześnie zbliżają się do środka osi jezdni, (jak gdyby ciągnęli za sobą przyczepę lub prowadzili duży pojazd). Stwarzają niebezpieczeństwo dla tych, którzy widząc włączony prawy kierunkowskaz mają zamiar go wyprzedzać. Ten sam błąd można zaobserwować przy skręcie na jezdni jednokierunkowej, gdzie kierowcy wykonują go od środka lub prawej krawędzi jezdni. Każda zmiana pasa ruchu musi być zasygnalizowana kierunkowskazami. Samo zasygnalizowanie zmiany pasa ruchu nie uprawnia kierującego do wykonania tego manewru. Najpierw powinno się zerknąć w lusterko, a dopiero potem uruchamiać kierunkowskaz. Często robimy to odwrotnie.