Żeby taras nie przeciekał
Niedawno zauważyłem na gzymsie pod tarasem białe zacieki. Odpadł także miejscowo tynk, spod którego wyszło skorodowane zbrojenie. Dlaczego tak się stało i jak to naprawić?
Bezpośrednim sprawcą tego uszkodzenia jest woda deszczowa. Spływając z tarasu, zamiast zostać odprowadzona na zewnątrz, dostała się pod obróbkę blacharską i na powierzchnię gzymsu, co – szczególnie przy dużych różnicach temperatur w zimie – spowodowało uszkodzenie, a następnie odspojenie tynku i korozję materiału budowlanego. Taki stan spowodowany został prawdopodobnie brakiem izolacji przeciwwilgociowej tarasu i wadliwie wykonaną obróbką blacharską. Fakt, że po odpadnięciu tynku ukazały się wystające pręty zbrojenia, nie świadczy najlepiej o fachowości ekipy wykonawczej. Jeżeli naprawa ma być zrobiona dobrze i przetrwać lata, zanim przystąpi Pan do naprawy tynku, trzeba usunąć przyczynę jego uszkodzenia. W tym przypadku radziłbym skuć wszystkie płytki na tarasie. Ewentualne ubytki i nierówności podłoża należy uzupełnić szybkotwardniejącą zaprawą do napraw i rekonstrukcji Atlas Ten-10. Bezpośrednio przed nałożeniem właściwej warstwy zaprawy podłoże trzeba zwilżyć wodą i nanieść na nie warstwę kontaktową, uzyskaną z rozrobienia Atlasa Ten-10 z wodą i Emulsją Elastyczną Atlas w proporcjach 10:1,8:0,9. Wykonane reperacje przez kilka dni należy chronić przed działaniem czynników atmosferycznych.
Po zmniejszeniu nasiąkliwości podłoża preparatem Atlas Uni-Grunt, całą powierzchnię tarasu pokrywa się wodoszczelną folią elastyczną Atlas Woder E. Jest to gotowa do użycia pasta, którą nanosi się co najmniej w dwóch warstwach – pierwszą nakłada się pędzlem lub wałkiem. Styk obróbki blacharskiej z wylewką tarasu oraz miejsce połączenia tarasu ze ścianą osłonową należy zabezpieczyć taśmą uszczelniającą Atlas. Po całkowitym wyschnięciu pierwszej warstwy folii, po około trzech godzinach, przystępuje się do nałożenia drugiej warstwy folii, przy użyciu pacy stalowej, pędzla lub wałka.
Następnie, na powłoce z Wodera E przykleja się mrozoodporne płytki, wykorzystując takie kleje jak: Atlas Plus, Atlas Cal N lub Zaprawę do Płytek Gresowych Atlas. Ostatnim etapem jest wypełnienie spoin między przyklejonymi płytkami, czyli fugowanie. Wspomniany już styk tarasu ze ścianą – miejsce, gdzie występują naprężenia – wypełnia się spoiną elastyczną tj. silikonem Atlas Silton S. Jest on dostępny w czterdziestu kolorach, identycznych z barwami wąskiej fugi Atlas (spoiny o szer 2-6 mm).
Opisane zabiegi są żmudne, ale konieczne. Dzięki nim, a także prawidłowo wykonanym obróbkom blacharskim, ma Pan gwarancję niezawodnej hydroizolacji tarasu. Dopiero po wykonaniu tych czynności można przystąpić do naprawy uszkodzonego gzymsu. Po skuciu tynku na całym gzymsie, usunięciu odpadającego betonu, oczyszczeniu odsłoniętego zbrojenia z rdzy i konserwacji antykorozyjnej oraz miejscowym uzupełnieniu ubytków i zagruntowaniu, powierzchnię gzymsu należy wyrównać Zaprawą Klejąca do Styropianu Atlas Stopter K-20. W tej samej zaprawie zatapia się siatkę zbrojącą i po jej wyschnięciu całość podłoża „maluje” się tynkiem podkładowym Atlas Cerplast. Gdy wyschnie, na gzyms należy nanieść cienkowarstwowy tynk, np. Atlas Cermit SN-MAL – tynk mineralny przeznaczony do malowania. Można go pomalować, stosując farby elewacyjne, np. farbę silikonową Atlas Arkol N. Jest ona silnie kryjąca i odporna na zabrudzenia. Z doborem koloru tej farby do istniejącej elewacji nie będzie problemu, gdyż paleta barw Atlasa Arkol N zawiera prawie 700 kolorów. Na koniec radziłbym wokół tarasu założyć orynnowanie.
GRUPA ATLAS