Za kółkiem - Jak ruszyć z mrozem?
Władysław Szymura były instruktor nauki jazdy z 40-letnim stażem przekazuje praktyczne wskazówki dla kierowców.
Zbliża się okres zimy a w związku z tym pojawiają się trudności w uruchamianiu silnika. Dotyczy to szczególnie kierowców, którzy parkują swoimi samochodami pod tzw. chmurką. Uruchamianie zimnego silnika gaźnikowego o zapłonie iskrowym, wyposażonego w ręczne urządzenie rozruchowe (tzw. ssanie) powinno odbywać się w następujący sposób. Najpierw należy włączyć urządzenie rozruchowe, a następnie ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu jałowym (na tzw. luzie). W temperaturze poniżej 0 stopni dodatkowo należy wcisnąć pedał sprzęgła. Rozrusznik włączyć na nie dłużej niż 5 do 10 sekund, nie naciskając na pedał gazu. Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony przy pierwszej próbie należy wyłączyć zapłon i próbę ponowić po 30 sekundach. W miarę nagrzewania się silnika stopniowo wyłączyć ssanie. Silnik o zapłonie iskrowym wyposażony w katalizator posiada centralkę, która steruje układem wtryskowo-zapłonowym, automatycznie reguluje i ustala bez względu na temperaturę silnika optymalną ilość paliwa potrzebną do rozruchu. Silniki tego typu nie posiadają ręcznego urządzenia rozruchowego. W takiej sytuacji należy ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (przy ujemnych temperaturach otoczenia wcisnąć do oporu pedał sprzęgła). W razie utrudnionego rozruchu lub wtedy, gdy silnik ma tendencję do gaśnięcia na obrotach biegu jałowego należy jak najszybciej przeprowadzić kontrolę w stacji obsługi w celu regulacji układu wtryskowo-zapłonowego. W samochodach z katalizatorem należy bezwzględnie unikać uruchamiania na tzw. popych przez holowanie lub wykorzystywanie zjazdów. Może to doprowadzić do napływu paliwa do katalizatora i nieodwracalnie go uszkodzić. Mogą ulec uszkodzeniu również inne elementy silnika.