Nieudane zakupy
Czy można zwrócić towar zaraz po zakupie, gdy konsument się rozmyśli? – to jedno z pytań najczęściej kierowanych do Powiatowego Rzecznika Konsumentów Dariusza Kalemby.
Kupując zawieramy umowę ze sprzedawcą i musimy się liczyć z tym, że własność towaru przechodzi na kupującego Jeżeli towar jest pełnowartościowy to nie można zmusić sprzedawcy do przyjęcia zwrotu. Obecnie nie ma przepisów, które zmuszałyby sprzedawcę do przyjęcia takiego towaru z powrotem. Zależy to od dobrej woli sprzedawcy czy też dobrego obyczaju kupieckiego. Z możliwością zwrotu towaru spotykamy się najczęściej w dużych sieciach hipermarketów. Jednak bywa to uwarunkowane tym, że opakowanie towaru jest nienaruszone, co prowadzi do nieporozumień konsumentów ze sprzedawcami. Konsumentom, którzy kupują np. odzież lub obuwie w prezencie dla innej osoby, radzę, żeby poprosili sprzedawcę o pisemne zobowiązanie do przyjęcia zwrotu tego towaru, gdyby się okazał nieodpowiedni ze względu na rozmiar. Może to być odnotowane na odwrocie paragonu.
Do połowy lat 90. obowiązywały przepisy wywodzące się jeszcze z gospodarki uspołecznionej, które dawały możliwość zwrotu towaru w ciągu 5 dni od daty zakupu. Obecnie nie ma takich przepisów w Unii Europejskiej.
Dariusz Kalemba