Przyjaźnie uśmiechnięta „Stokrotka”
Posłowie Parlamentu Europejskiego przyjęli rozporządzenie w sprawie systemu ekologicznego oznakowania produktów. Program ten ma na celu upowszechnianie systemu znakowania, który zachęci przedsiębiorstwa do produkcji przyjaznej środowisku. Obecnie istnieje już 26 kategorii produktów i ponad 3000 produktów oraz usług (m.in. detergenty, papier, odzież, sprzęt turystyczny), którym przyznano oznakowanie ekologiczne – przyjazną „Stokrotkę”.
Coraz więcej towarów
Wciąż też przybywa przedsiębiorstw, które chcą uzyskać ekologiczne oznakowanie. Jest ono dobrowolne. Jednak uzyskanie unijnej „Stokrotki” wcale nie jest takie łatwe. Nie wszyscy producenci wiedzą na przykład, czym ten symbol rożni się od innych europejskich. Zraża ich też zbyt długi czas starań (nawet ponad cztery lata). Żeby uprościć procedury, Komisja Europejska przedstawiła wniosek w sprawie nowego rozporządzenia, który wprowadza liczne zmiany dotyczące zatwierdzania kryteriów i nowego systemu przyznawania oznakowania. Tak więc stary system, zostanie zastąpiony systemem rejestracyjnym. Jego celem jest m.in. objęcie systemem do 2015 roku co najmniej 40-50 grup towarowych,
Zielona chemia
Oznakowanie ekologiczne mogą otrzymać tylko bezpieczne produkty. „Stokrotka” na pewno nie będzie firmować towarów zawierających substancje lub preparaty klasyfikowane jako toksyczne, niebezpieczne dla środowiska, rakotwórcze, mutagenne lub działające toksycznie na rozrodczość. Bardzo nieliczne odstępstwa od tej zasady będą możliwe jedynie pod ściśle określonymi warunkami.
Będą akcje i kampanie
Najpóźniej do końca 2011 roku Komisja Europejska przeprowadzi analizę i zadecyduje o zasadności ustanowienia kryteriów dla produktów rolnych. W analizie pojawić się ma możliwość, by do przyznania oznakowania ekologicznego kwalifikowały się wyłącznie produkty posiadające certyfikat produktów ekologicznych. Pozwoli to uniknąć dezorientacji wśród konsumentów. Państwa członkowskie i komisja mają podjąć działania uświadamiające, poprowadzą też kampanie informacyjne i edukacyjne skierowane do konsumentów, producentów, wytwórców, sprzedawców, usługodawców oraz społeczeństwa.
(oprac. izis)