Ile Unia dołoży do obwodnicy ?
Droga połączy ul. Łużycka z ul. Pszowską. Przebiegać będzie wiaduktem nad torami do ul. Rybnickiej, gdzie powstanie rondo, dalej ul. 26 Marca do ul. Matuszczyka, a stąd do ul. Pszowskiej.
Rusza budowa ronda
Rozpoczęły się już prace budowlane na ul. Rybnickiej. Za pieniądze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (ok. 12 mln zł) powstaje tutaj rondo. Będzie to duży obiekt o średnicy zewnętrznej 40 m. Zostanie ono wyposażone w wydzielone, bezkolizyjne prawoskręty. Zakres robót obejmuje również budowę ekranów akustycznych od strony os. Przyjaźni.
Przejdą na sąsiedni wiadukt
Najbardziej zaawansowane prace można obserwować na wiaduktach przy ul. Matuszczyka. Tutaj w lutym tego roku rozpoczęto budowę drogi zbiorczej. Do 30 września zakończone mają być roboty na wiadukcie południowy (od centrum miasta) na ul. Matuszczyka. Wykonawca przeniesie się wówczas na wiadukt północny (od strony os. XXX-lecia).Trwają także prace przy budowie nowej drogi od Tesco do ul. Rybnickiej. W ramach budowy łącznika ul. Rybnickiej i 26 Marca zostaną wykonane, oprócz jezdni, również chodniki, zatoki autobusowe, odwodnienie drogi oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego – bariery chodnikowe oraz energochłonne. Ponadto jako zabezpieczenia przed hałasem zostaną zamontowane ekrany akustyczne z plexiglasu.
Utrudnienia za Amadeusem
Rozpoczęły się także prace na skrzyżowaniu ul. Łużyckiej z ul. Marklowicką (za hotelem Amadeus od strony ul. Jastrzębskiej). Pierwotnie roboty miały ruszyć w końcowej fazie inwestycji. Postanowiono inaczej. Zwlekanie mogłoby spowodować paraliż komunikacyjny. Opóźnienia w budowie autostrady A1 oznaczają przekierowanie ruchu od strony Świerklan właśnie na ul. Marklowicką. Z uwagi na technologię prac, konieczne jest prowadzenie na tym skrzyżowaniu ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną. Do końca roku 2010 zostaną wykonane roboty fundamentowe pod wiadukt drogowy, który przebiegać będzie nad torami do ul. Rybnickiej. Wiosną przyszłego roku wraz z budową podpór mostowych rozpocznie się formowanie nasypów.
Największa z inwestycji
Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 50 mln zł. Jest to największa inwestycja miasta po 1989 r., możliwa dzięki pozyskanym środkom GDDKiA w wysokości 12 mln zł i Unii Europejskiej w wysokości 23 mln zł. Pieniądze przyznano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (priorytet VII Transport, działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, 7.1.2. Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową).
(alicja)