Będą objazdy i spore utrudnienia
Mieszkańcy Połomi muszą uzbroić się w cierpliwość. 21 stycznia ruszyły prace na ulicy Wolności. Droga będzie całkowicie zamknięta. Prace, choć uciążliwe, są nieodzowne. Drodze, o której mowa groziło zalanie, wskutek ciągłych osiadań gruntu w tym terenie. Jej poziom, na skutek szkód górniczych, z roku na rok sukcesywnie się obniżał. – W zeszłym roku droga osiadła o 1,7 metra – mówi przedstawiciel wykonawcy, Kazimierz Cebulak. – Gdyby nie zdecydowano się na remont, w przyszłym najprawdopodobniej jej poziom zrównałby się z zalewem – przekonuje.
Taką informację przekazano mieszkańcom sołectwa 19 stycznia, podczas spotkania w WOKiR w Połomi. Uczestniczyli w nim przedstawiciele władz gminy, kierownicy referatów. Pojawił się reprezentant wykonawcy – Rybnickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego. Zabrakło przedstawiciela inwestora kopalni Jas-Mos, choć stosowne zaproszenie do kopalni trafiło.
Zmiana organizacji ruchu
Remont Wolności znacznie skomplikuje ruch w tej części sołectwa. Proponowany przez inwestora objazd przez Gogołowę to dodatkowe 12 km, które w żaden sposób nie satysfakcjonuje przewoźników, ani MZK ani PKS. To także problem dla autobusu szkolnego. Wszystko wskazuje na to, że ruch po części przekierowany zostanie na ul. Szkolną. – 14 stycznia otrzymaliśmy zgodę starostwa powiatowego na zmianę oznakowania Szkolnej – mówi Urszula Rduch-Kołeczko z referatu gospodarki komunalnej. – Prowadzimy także rozmowy z Alpine, by poprawić nawierzchnię między ulicą Dworską a Szkolną oraz jak najszybciej oddać do użytku most na ul. Centralnej – uzupełnia. Według ustaleń most ma być udostępniony w ciągu dwóch tygodni, jednak tymczasowo ruch ma odbywać się wahadłowo.
Nowe rozkłady
Przez ul. Szkolną zaplanowano dziewięć kursów PKS oraz trzy kursy MZK. Dodatkowo MZK zobligował się do zmniejszenia taboru, dzięki temu autobusy będą mogły łatwiej się wymijać. Dla linii 104 MZK gmina zaproponowała dwa warianty. W myśl pierwszego autobus kursowałby od przystanku „Gogołowa Wieś” ulicą Wiejską i ulicą Szkolną. Kurs zakończyłby się na parkingu obok kościoła w Połomi. Stamtąd autobus wracałby po tej samej trasie. Wariant drugi byłby wydłużeniem wariantu pierwszego o odcinek od przystanku obok kościoła ulicą Centralną do ulicy Wolności, gdzie autobus mógłby nawrócić w obrębie wyremontowanego sklepu. – MZK nie chce jednak zgodzić się na drugi wariant. Ich zdaniem, autobus wjeżdżałby już w strefę zamkniętą dla ruchu, co może spowodować utrudnienia – mówi Dorota Rajszys z referatu gospodarki komunalnej. – Jednocześnie przedstawiciele MZK twierdzą, że jest tam zbyt mało miejsca na zawracanie. Co więcej, propozycja ta spowoduje wydłużenie linii o 5,1 km, a co za tym idzie wzrost kosztów utrzymania linii o około 507 zł miesięcznie. Póki co MZK zgadza się na wariant pierwszy – uzupełnia. Do rozmów na temat wariantu drugiego gmina wróci w momencie rozpoczęcia nowego roku szkolnego.
Prace pójdą szybciej niż zakładano
Mieszkańcy obawiają się o bezpieczeństwo, przede wszystkim dzieci, które tą trasą codziennie zmierzają do szkoły. Na większości trasy nie ma chodnika. Boją się także, że wzmożony ruch doprowadzi i tak nie najlepszą nawierzchnię Szkolnej do ruiny.
Pozytywnym aspektem potrzebnego, choć kłopotliwego remontu jest fakt, że może zakończyć się znacznie szybciej niż przewidywano. Termin zakończenia prac ustalono na czerwiec 2012, jednak wykonawca zapewnia, że jeśli prace rozpoczną się jeszcze w styczniu, to pod koniec listopada droga może być gotowa.
mag.