List do Redakcji
Każdy mieszkaniec, który składał wniosek do Programu Ograniczania Niskiej Emisji celem uzyskania dofinansowania oświadczał, że zapoznał się z regulaminem programu oraz akceptuje postanowienia w nim zawarte. Oświadczenie to ponawiał zawierając umowę trójstronną z wykonawcą i operatorem. W regulaminie w par. 5 „Warunki uczestnictwa Inwestora w Programie” ust. 15 zapisano „Inwestor zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonuje rozliczenia finansowego związanego z udziałem w Programie”.
Kolejnym wątkiem artykułu jest interpelacja do Ministra Finansów Pana Posła Adama Gawędy w tej sprawie. Interpelacja stawiała zapytanie „Czy uwzględniając przedstawione okoliczności, miasto Radlin w przedmiotowej sprawie powinno wystawić panu G pit 8 C”. Niestety ze strony Ministra Finansów nie padła jednoznacznie rozstrzygająca odpowiedź na tę interpelację, gdyż minister użył następującego zwrotu: „Jeśli zatem w przedstawionym w interpelacji przypadku wnioskodawca otrzymał z budżetu dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych to ma zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Proszę zwrócić uwagę na słowo „Jeśli”. Stan faktyczny jest inny i w tym przypadku nie można mówić o dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych a o zwykłym dofinansowaniu, od którego należało zapłacić podatek. Program był finansowany w następujący sposób: 30 % wkład własny mieszkańca, 10 % środki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska, 60 % środki budżetu miasta (z pożyczki zaciągniętej w WFOŚiGW w Katowicach). Na konieczność wystawienia Pit 8 C tut. Urząd posiada interpretację z dnia 2 września 2010 r. Izby Skarbowej w Katowicach. Aby nie opierać się tylko na interpretacji podatkowej w tej sprawie posłużę się również interpretacją tej samej Izby, którą otrzymał jeden z mieszkańców biorących udział w programie z 16 lipca 2010 r. Przytoczę fragment tejże interpretacji. Mieszkaniec opisał stan faktyczny i zadał pytanie „Czy przychód podatnika – inwestora z tytułu wydatkowanych z budżetu gminy środków (środków GFOŚiGW + środki WFOŚiGW) na podstawie art. 21 ust 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniony z podatku dochodowego ?”. Zdaniem mieszkańca przychód ten powinien być zwolniony z podatku. Izba Skarbowa w Katowicach uznała stanowisko mieszkańca za nieprawidłowe i uzasadniła „Z tak przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż gmina nie udzieliła wnioskodawcy dotacji, ani nie zrefundowała poniesionych przez niego wydatków. Wnioskodawca otrzymał de facto od gminy nieodpłatne świadczenie w postaci dokonania przez gminę (za pośrednictwem Wykonawcy) wymiany układu solarnego. Sfinansowanie (częściowe) tegoż działania przez Gminę spowodowało, że wnioskodawca uzyskał realną korzyść finansową, bowiem mógł dokonać modernizacji źródła ciepła budynku, ponosząc przy tym koszt mniejszy niż gdyby działanie to sfinansował sam. Zatem skutki podatkowe takiego działania winny być analizowane w kontekście art. 21 ust 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak wskazał wnioskodawca przepisu art 21 ust 1 pkt 129 tej ustawy”. Na bazie zacytowanych interpretacji oraz opinii prawnej Radcy Prawnego tut. Urzędu, sprawa opodatkowania tego typu przychodu jest oczywista i nie powinna budzić wątpliwości. Ponadto pragnę nadmienić, że Program Ograniczania Niskiej Emisji poddany był dogłębnej kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach, która nie wniosła żadnych uwag co do prawidłowości jego prowadzenia.