Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 22 (655) Data wydania: 28.05.13

Koleje Śląskie tną kursy i podnoszą ceny

Przerwa w połączeniach Wodzisławia z Rybnikiem potrwa 6 godzin

WODZISŁAW 1 czerwca wejdzie w życie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich. Niestety dla pasażerów z Wodzisławia i okolic nie jest to dobra wiadomość. Z 11 połączeń Wodzisław – Rybnik przez Radlin zostają cztery. Z Wodzisławia pociągi odchodzić będą o godz. 7.01, 9.01, 15.02 i 18.07 (dla stacji Wodzisław Radlin należy doliczyć 3 minuty, dla Radlina Obszarów 10 min. Z 15 połączeń w Rydułtowach linii S75 Rybnik – Racibórz zostaje 13. Przewoźnik znacznie ściął też liczbę połączeń z Rybnika do Katowic. Dotąd do stolicy województwa można było pojechać co godzinę. Od czerwca w rozkładzie będą nawet czterogodzinne dziury, np. rano ostatni skład wyjedzie o godz. 7.19, a następny dopiero o godz. 11.20. Taka sama przerwa jest w kursach od 17.21 do 21.21. W dni wolne dziury czasowe są jeszcze większe.

Bez ładu i składu

Nasz region jest jednym z najmocniej dotkniętych cięciami. W całym województwie Koleje Śląskie wytną około 39 proc. połączeń. Tak drastyczne cięcia mają być ratunkiem dla tonącej w długach spółki. Plan wychodzenia z kryzysu poprzez zmniejszenie oferty ostro krytykuje Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska. – Można odnieść nieodparte wrażenie, że gdzieś na szarym końcu całej układanki jest pasażer. Godziny kursowania dopasowane są przede wszystkim do obiegów, zupełnie bez troski, czy w pociągu pojedzie 150 czy 15 podróżnych. Dlatego można postawić tezę, że proponowane rewolucyjne zmiany rozkładowe nie tylko nie ograniczą deficytu w przewozach, ale wręcz spowodują, że wyrwa finansowa w budżecie będzie jeszcze większa. Z jednej strony nastąpi znaczący odpływ pasażerów od kolei, z drugiej – koszty spadną jedynie nieznacznie (pojawiają się długie i nieefektywne postoje na stacjach zwrotnych, a raty leasingowe za tabor trzeba będzie płacić w stałej wysokości). Prowadzi to wprost do sytuacji, którą tak piętnowano w Przewozach Regionalnych. Okazuje się bowiem, że minęło ledwie parę miesięcy i trzeba – jak zawsze – więcej dopłacić przy ograniczeniu oferty – mówi Łukasz Wała z SRKGŚ.

Cięcia albo upadłość

– Niestety, wprowadzane zmiany są niezbędne. Bez nich naszą spółkę trzeba byłoby postawić w stan upadłości i w okolicach września na tory nie wyjechałby ani jeden pociąg – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.

Spółka oszczędza również na sobie. Spaść mają pensje. – Założyliśmy, że chcemy zmniejszyć koszty funkcjonowania spółki o 25 proc. Dotychczasowe działania pozwoliły osiągnąć znaczną część tego wskaźnika, jednak niezbędne są kolejne trudne kroki. Aby pokazać naszą determinację i fakt, że cięcia muszą dotknąć wszystkich, złożyliśmy u pana marszałka prośbę o obniżenie wynagrodzeń zarządu także o 25 proc. Wymiar finansowy tego gestu w skali spółki jest oczywiście minimalny, ale jego intencją było sformułowanie jasnego komunikatu do pracowników i związkowców, że jesteśmy zdeterminowani i zmiany muszą dotknąć wszystkich – kończy Michał Borowski.

Jak dotąd KŚ udało się obniżyć koszty o 35 mln zł w wyniku skutecznego wypowiedzenia umów, które w opinii nowego zarządu były dla śląskiego przewoźnika niekorzystne.

(tora)



Program naprawczy spółki przewiduje też podwyżkę cen biletów. Na najpopularniejszych odległościach, czyli w przedziale 0 – 55 km bilety podrożeją średnio o 1,20 zł. Biorąc pod uwagę wszystkie połączenia bilety średnio podrożeją o 10 proc. – Dotychczas nasze bilety były tańsze od stawek rynkowych przeciętnie od 15 proc. do 25 proc. Teraz nasze ceny będą porównywalne do kwot, które płacą pasażerowie w innych województwach – mówi Michał Borowski, prezes Kolei Śląskich.