18 kilometrów dróg za 15 milionów
Najbliższe trzy lata, licząc od roku bieżącego upłyną na zmasowanych remontach i przebudowach dróg miejskich w Wodzisławiu Śl.
WODZISŁAW ŚLĄSKI Przedstawiamy szczegóły dotyczące programu przebudowy i remontów dróg miejskich w latach 2016 - 2018. Program zaproponowany przez prezydenta został uchwalony przez radę miasta. - Doszliśmy do wniosku, że ponieważ w minionych dwóch kadencjach skupiliśmy się na udrożenieniu głównych ciągów komunikacyjnych w mieście, to chcielibyśmy teraz przejść do dróg miejskich. Po raz pierwszy została dokonana ocena wszystkich ponad 130 km dróg zarządzanych przez miasto. Program pozwoli zaplanować i przygotować dokumentacyjnie i finansowo kolejność remontów dróg w najbliższych trzech latach, począwszy od roku bieżącego. Drogi ocenialiśmy według schematu szkolnego, od niedostatecznego po bardzo dobry. Pozwoliło to oszacować potrzeby finansowe w realnej perspektywie czasowej. Okazało się, że aby doprowadzić drogi do stanu zadowalającego, czyli co najmniej dostatecznego, potrzeba około 42 mln zł. Te nakłady nie obejmują budowy nowych dróg, ani utwardzeń na drogach wymagających ulepszenia nawierzchni - wyjaśnia Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta Wodzisławia Śl.
Władze Wodzisławia uważają, że realnie są w stanie przeznaczać na remonty około 5 mln zł rocznie. To by oznaczało rozłożenie realizacji planu na około 9 - 10 lat. Szczegółowo zaplanowano jednak tylko zadania na trzy najbliższe lata. - Trudno, abyśmy planowali szczegółowo remonty nie wiedząc, jakie będą priorytety władz kolejnej kadencji - uzasadnia prezydent Mieczysław Kieca.
Na przedsięwzięcia drogowe do 2018 roku miasto zamierza przeznaczyć w sumie około 27 mln zł. W tym jest 15 mln zł na remonty, 12 mln zł na budowę nowych dróg i rozbudowę istniejących oraz około 500 tys. zł na utwardzenia. Zastępca prezydenta Dariusz Szymczak zwraca uwagę, że tak duża ilość funduszy na drogi może wiązać się z koniecznością rezygnacji z innych inwestycji, lub z koniecznością dodatkowego zadłużenia się miasta. W grę wchodziłaby kolejna emisja obligacji.
Dobór zadań w poszczególnych dzielnicach wynika z jednej strony z oceny stanu technicznego, a z drugiej strony z obciążenia ruchem. Z planu remontów wyłączone zostały ulice, których nawierzchnia i tak zostanie odtworzona po wybudowaniu kanalizacji. Wiadomo bowiem już, że Wodzisław, podobnie jak Gorzyce, Marklowice czy Radlin czeka dogrywka z budową sieci kanalizacyjnej. Program nie uwzględnia też budowy czy rozbudowy parkingów. Te inwestycje realizowane będą oddzielnie.
(tora)
Dla całego miasta i biznesu
Niezależnie od remontów dróg dzielnicowych miasto zamierza przeznaczyć też do 2018 r. 12 mln zł na drogi o znaczeniu ogólnomiejskim i służące rozwojowi przedsiębiorczości. W tej puli mieszczą się:
- łącznik Młodzieżowa - Olszyny za niespełna 3,4 mln zł (w realizacji);
- ulica Górnicza boczna, dojazd do firmy Termo Profil;
- boczna ulicy Młodzieżowej, dojazd m.in. do firmy Matuszek;
- ulica Marklowicka boczna, dojazd m.in. do SKM, firm Hefal i Efekt oraz miejskich terenów pod działalność gospodarczą, przeznaczonych do sprzedaży;
- ulica Marklowicka boczna, dojazd do firmy Alumast;
- budowa i przebudowa dróg dojazdowych do terenów inwestycyjnych po Kopalni 1 Maja za około 4 mln zł. Jednym z większych zadań jest budowa drogi do ul. Armii Ludowej, dzięki czemu ciężarówki nie będą już musiały przejeżdżać przez Osiedle 1 Maja. Drugim większym zadaniem jest budowa nowego łącznika przez tzw. stożki do ulicy Mszańskiej;
- przebudowa pozostałych odcinków ul. Matuszczyka (we współpracy z powiatem, projekt zostanie zgłoszony do tzw. nowych schetynówek); w zamian powiat zgłosiłby wraz z miastem przebudowę ul. Górniczej i Kokoszyckiej.