KONKURS - Najlepsza jednostka OSP powiatu wodzisławskiego 2016 r.
Patronat honorowy: Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Wodzisławiu Śl. st. kpt. mgr inż. Marek Misiura, Starosta Wodzisławski Ireneusz Serwotka.
OSP RADOSZOWY
Ochotnicza Straż Pożarna w Radoszowach powstała 2 kwietnia 1908 roku z woli mieszkańców gmin Radoszowy Górne, Dolne i Królewskie. Początkowo nosiła nazwę Związek Sikawkowy (z niem. Spritzenverband), ponieważ gmin były wtedy pod zaborem niemieckim. Pierwszy zarząd tworzyli Józef Goltlieb, Jan Grzesik i Augustyn Kawik. Początkowo nosiła ona nazwę OSP Rydułtowy oddział II.
Pierwsza remiza mieściła się w cegielni przy ulicy Rybnickiej (obecnie Raciborskiej). Wkrótce dzięki decyzji władz gminy pozyskano sikawkę konną. Pierwsza wojna światowa spustoszyła nie tylko majątek, ale również skład OSP, zorganizowali się ponownie dopiero w 1922 roku.
Kontrowersje z remizą
W 1926 roku strażacy przy znacznej pomocy mieszkańców wybudowali nową remizę przy ul. Radoszowskiej. Lokalizacja budziła liczne kontrowersje, ponieważ mieściła się przy głównej trasie Rybnik – Racibórz oraz w pobliżu szkoły. W 1933 roku straż święciła 25-lecie swojej działalności.
Plaga pożarów
W okolicy panowała wówczas plaga pożarów, ochotnicy wyjeżdżali do akcji nawet 5 razy w ciągu doby. Z dyplomów, które się zachował wiadomo, że OSP Radoszowy zajmowała wysokie pozycje wśród najprężniej rozwijających się i działających ochotniczych straży.
W 1934 roku strażacy pozyskali podwozie samochodu ciężarowego marki opel, który sami przystosowali do norm wozu strażackiego.
Panie do służby
W 1938 roku założono żeńską drużynę pożarniczą. Liczyła ona 16 pań, w wieku około 20 lat. Dowodziła nią komendantka Julia Deńczyk.
Przez okres II Wojny Światowej jednostką dowodził komendant Jan Bulenda. OSP prowadziła swoje działania z podporządkowaniem rygorom militarnym i policyjnym. W pierwszych tygodniach po zakończeniu światowego konfliktu dawni działacze przywrócili straży przedwojenny kształt.
Dodge i defilada
W 1955 roku opel został wycofany z ruchu. W jego miejsce przydzielony został samochód terenowy dodge. Strażacy musieli zorganizować do niego przyczepę na sprzęt.
Ważnym wydarzeniem były obchody w 1958 roku jubileuszu 50-lecia OSP. Z tej okazji odbyła się polowa msza w kaplicy, przemarsz jednostek w szyku defiladowym przez remizę, okolicznościowy apel oraz imprezy towarzyszące. W 1958 roku ochotnicy pozyskali ciężarowego stara 21. Wymagał pewnych uzupełnień, które strażacy wykonali własnymi siłami.
Likwidacja przez szkody górnicze
W wyniku decyzji działu szkód górniczych KWK Rydułtowy w 1969 roku budynek remizy został poddany likwidacji. Powoli rodziła się koncepcja budowy nowego budynku. Proces sporządzania niezbędnej dokumentacji zakładającej 50 proc. udział czynu społecznego zabrał wyjątkowo dużo czasu. Budowę zakończono w 1984 roku. Nową remizę oddano do użytku w sierpniu, a wydarzenie zostało połączone z opóźnioną uroczystością 75-lecia.
Sztandar na jubileusz
Pięć lat później strażacy święcili tzw. mały jubileusz – 80 lat istnienia. W czasie trwania tej uroczystości został nadany strażakom w Radoszowach sztandar związkowy, ufundowany w uznaniu za ich zasługi przez samorząd osiedlowy mieszkańców Radoszów.
Pierwsza karoseria
W 1994 roku OSP Radoszowy doczekała się pierwszego typowego samochodu pożarniczego. W jej garażu zaparkował star GMB 2.5/8.
Docenieni za zasługi
Działalność OSP Radoszowy była pozytywnie oceniana przez władze pożarnicze, co skutkowało wyróżnieniem przez Zarząd Ochotniczych Straży Pożarnych złotym medalem za zasługi dla pożarnictwa. Uroczystość dekoracji odbyła się 6 maja 1995 roku. Ceremonii dekoracyjnej dokonał wiceprezes Zarządu Wojewódzkiego i członek zarządu głównego ZOSP druh. płk. poż. Tadeusz Baniak. Warto podkreślić, że OSP Radoszowy została doceniona i to nie będąc w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym. Rocznie notuje około 20 wyjazdów do akcji.
Blokada na stara
W 1997 roku samochód pożarniczy wskutek poważnych usterek nie został dopuszczony do ruchu. Był to spory problem, ponieważ burmistrz nie posiadał środków na sfinansowanie naprawy samochodu, a był to okres, w którym Rydułtowy były zalewane przez ulewy. Sprzęt do akcji dowożono przypadkowymi środkami transportu, a nawet furmanką. Ta sytuacja spowodowała braki w wyposażeniu, szczególnie w odzieży ochronnej.
W 1998 roku przed remizą zgromadziła się rzesza strażaków oraz 13 samochodów pożarniczych, świętowano bowiem kolejny mały jubileusz - 90 lat OSP Radoszowy. Powstała z tego wielka impreza, uczestniczył w niej lokalne media i redaktor naczelny tygodnika „Strażak”.
W 2008 roku OSP Radoszowy obchodziła 100-lecie działalności.
Na przestrzeni lat dwaj radoszowscy strażacy otrzymali godność członka honorowego ZOSP oraz Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
(opr. Matt)
Zarząd:
Prezes – Ireneusz Mikuła
Naczelnik – Łukasz Udała
Z-ca Naczelnika – Piotr Oleś
Skarbnik – Jacek Bobrzyk
Sekretarz – Magdalena Udała
Gospodarz – Beata Prokop
Na wyposażeniu OSP Radoszowy jest mercedes AF 1222. Ma zbiornik na wodę o poj. 2,5 tys. litrów i motopompe o wydajności 1600 l/min. Samochód został podarowany jednostce w listopadzie 2015 r. przez partnerskie miasto Rydułtów – Reken. Choć samochód jest z 1983 r., to strażacy bardzo go chwalą. Jest w pełni sprawny, a niewielka liczba elektronicznych podzespołów sprawia, że długo nie dotkną go poważniejsze awarie.