Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 51/52 (840/841) Data wydania: 20.12.16
Czytaj e-gazetę

Legenda kina pomaga walczyć ze smogiem

Franciszek Pieczka wsparł akcję pod hasłem „Nie truj sąsiada!”.

REGION 12 grudnia we wszystkich 28 gminach i powiatach należących do Subregionu Zachodniego wystartowała akcja „Nie truj sąsiada!”. Wsparł ją wybitny aktor Franciszek Pieczka. Wystąpił w spocie, którego głównym celem jest walka z przyzwoleniem społecznym na spalanie śmieci.

– To człowiek tej ziemi, osoba o niekwestionowanym autorytecie, dla której temat walki o czyste powietrze jest bardzo ważny – mówił podczas konferencji prasowej Adam Wawoczny, dyrektor biura Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego.

Smog zabija

Spot zbiera dobre recenzje. Akcja przywodzi na myśl sceny z filmu „Brudny Harry” z Clintem Eastwoodem w roli głównej. Franciszek Pieczka w pojedynkę stara się wymierzyć sprawiedliwość. Całość jest porządnie zrealizowana, z nutką humoru, ale przekaz jest mocny i ma na celu jedno – wywołać w ludziach reakcję i poczucie społecznej odpowiedzialności. – Nie truć sąsiada, to również nie truć siebie, swoich dzieci, wnuków i pozostałych bliskich. Na skutek smogu rocznie umiera 45 tys. ludzi. Trzeba

o tym mówić – dodał Adam Wawoczny.

Wkrótce zaprezentowane zostaną jeszcze dwa kolejne spoty promujące kampanię. Na razie nie wiadomo, kto w nich wystąpi. Twórcy chcą, by była to niespodzianka.

Ulotka na klamkę truciciela

Akcja „Nie truj sąsiada!” nie ogranicza się jedynie do spotów. Kolejnym z jej elementów mają być specjalne ulotki w formie zawieszek. Już wkrótce 300 tys. takich ulotek–zawieszek trafi do mieszkańców gmin i powiatów Subregionu Zachodniego. Zostaną dostarczone za pośrednictwem urzędów, dzięki zaangażowaniu liderów lokalnych, organizacji samorządowych, wolontariuszy.

Ulotki mają dwie funkcje. Po pierwsze – informacyjną. Można przeczytać m.in. o skutkach palenia śmieci, w tym zdrowotnych. Po drugie – ulotki mają zmusić do myślenia tych, którzy palą śmieci. Jak tłumaczą pomysłodawcy, można taką zawieszkę umieścić na płocie, drzwiach czy oknie sąsiada, który nieustannie nas truje.

Zero tolerancji

– Nadszedł czas na to, by zadbać o sąsiedzką odpowiedzialność. Jeśli nie będziemy w małych społecznościach rozmawiać o problemie, to nie będziemy skuteczni – mówił na konferencji prezydent Mieczysław Kieca, który jest zarazem Przewodniczącym Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. – Chcemy, by ta akcja miała w jakimś stopniu wymiar napiętnowania, jak chociażby zajmowanie miejsc parkingowych osobom niepełnosprawnym. Zero społecznego przyzwolenia i pokazywanie, że takie sytuacje nie będą tolerowane – dodał Adam Wawoczny.

Działaniem objęte zostaną również placówki edukacyjne. W szkołach – w ramach obowiązujących godzin lekcyjnych – organizowane będą zajęcia poświęcone zagadnieniu niskiej emisji. W tym celu kadry naukowe zostaną wyposażone przez organizatorów projektu w niezbędne materiały dydaktyczne oraz wiedzę merytoryczną. Planowane są również różnorodne konkursy z nagrodami i akcje społecznościowe dedykowane dzieciom oraz młodzieży. Tego rodzaju wydarzenia, a także wiele innych, przewidziano w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach średnich.

Zostanie też opracowany i udostępniony mieszkańcom tzw. kalkulator efektywności, dzięki któremu będzie można dowiedzieć się, jak najlepiej ogrzać dom. Będą również animacje, poradnik inwestora oraz szkolenia dla samorządowców i nauczycieli.

W czasie konferencji obowiązywała retoryka wojenna. Padały sformułowania: „nasz wspólny wróg – smog” czy „wojenna koalicja antysmogowa”.

(mak)


Koszt całej kampanii „Gmina z (dobrą) energią”, w tym akcji „Nie truj sąsiada!”, wynosi ok. 386,5 tys. zł. Nieco ponad 200 tys. zł z tej kwoty pochodzi z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na kwotę składa się m.in. produkcja trzech spotów, ulotki, działania w mediach społecznościowych, działania edukacyjne, w tym konkursy dla uczniów.