Na początku każdych zajęć dzieci rozcierają swoje rączki
Wykładowcy akademiccy, trenerzy i nauczyciele rozmawiali w Wodzisławiu o nadzwyczajnej mocy edukacji.
WODZISŁAW ŚL. 6 listopada odbyła się kolejna edycja Regionalnego Forum Edukacyjnego. Wydarzenie jest cykliczną imprezą organizowaną od 2008 r. przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (PODN) w Wodzisławiu Śl. Celem przedsięwzięcia jest integracja środowiska oświatowego powiatu wodzisławskiego oraz wspieranie nauczycieli w rozwoju zawodowym. Jak podkreśla Iwona Miler, dyrektor wodzisławskiego PODN, spotkanie było niezwykle energetyczne, ciekawe i inspirujące. Po raz pierwszy regionalne forum zostało zorganizowane w budynku PODN dzięki nowej sali, która swobodnie pomieściła 120 nauczycieli.
Impreza miała formę wykładów i prelekcji wygłaszanych przez zaproszonych gości – osoby związane z edukacją, oświatą i wychowaniem. Hasłem przewodnim była myśl „Nadzwyczajna moc edukacji – jak wykorzystać potencjał ucznia, nauczyciela, szkoły”. Uczestnicy wydarzenia dowiedzieli się jak wzbudzać motywację, kształtować umiejętności interpersonalne czy w jaki sposób pracować nad emocjami dzieci. Całość imprezy uświetnił swoim występem amatorski zespół wokalny nauczycieli „Konstelacja” pod egidą PODN.
„Jestem twoim przyjacielem”
Victoria Charkowa-Dommedrich opowiedziała nauczycielom o lekcji dobra. Prelegentka zaprezentowała założenia autorskiego programu pracy nad emocjami i motywacją dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. - Na początku każdych zajęć dzieci rozcierają swoje rączki i składają je razem. Robią to po to, żeby poczuć, ile ciepła w nich jest. Następnie łapią za ręce inne dzieci, stają w kółku i mówią rymowankę: „dzień dobry niebo, dzień dobry słońce, dzień dobry nasza kochana ziemio. Ja jestem twoim przyjacielem, a ty jesteś moim. Za ręce się weźmiemy i do siebie się uśmiechniemy”. Ceremonia pożegnania polega na przytulaniu się dzieci i wzajemnym komplementowaniu - opowiadała prelegentka. Zaprezentowała również gadżety, które pomagają zrozumieć emocje i samopoczucie przez dzieci, ale również przez nauczycieli.
Inspirować uczniów
Kamil Zieliński przedstawił prelekcję o nauczycielu, który inspiruje i szkole, która wychowuje. Prelegent opowiedział historię przeciętnego nauczyciela, który uczy szablonowości, a nie twórczego myślenia. - Dzieci natrafiają w szkole na wielu przeciętnych nauczycieli, którzy nie inspirują ich. Z dziecka, które na początku edukacji jest otwarte na naukę i głodne wiedzy, po latach zaczyna się robić bezkształtną masą - mówił Zieliński. Prelegent zachęcał, aby nauczyciele inspirowali dzieci, a szkoła, w której pracują, pobudzała do działania uczniów. (juk)