Kolejki w wydziale komunikacji już nie takie straszne
W Wodzisławskim starostwie powiatowym nadal są problemy z rejestracją samochodów , co jest efektem wprowadzenia do użytku zmodernizowanego CEPiK 2.0. Sytuację udało się jednak znacząco, staraniem starostwa poprawić.
WODZISŁAW ŚL. W listopadzie ubiegłego roku Ministerstwo Cyfryzacji wdrożyło nową wersję Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK 2.0) Według zapewnień system miał działać sprawnie, ale tak się nie stało. Ciągle sprawiał problemy przy rejestracji pojazdów. Pisaliśmy o tym w artykule „CEPiK 2.0 unieruchamia samochody”.
Było bardzo źle
Przed instalacją nowego programu obsługa klientów w wodzisławskim wydziale komunikacji i transportu odbywała się na bieżąco, po uruchomieniu nowej wersji jej czas znacznie wydłużył się. Na początku listopada rejestrowano około 100 pojazdów dziennie i wykonywano 150-200 innych operacji związanych z obsługą pojazdów (wpisy dotyczące zmian danych w dowodach, wyrejestrowanie pojazdu, wydanie dowodu po zatrzymaniu przez policję itp.). Po zainstalowaniu nowej wersji CEPiK-u wydajność obsługi spadła o około 30 proc. Niekiedy awarie systemu w ogóle uniemożliwiały wprowadzanie danych. Te problemy pogłębił jeszcze okres świąteczny. Koniec roku jest czasem wzmożonych wizyt w wydziale komunikacji związanych z promocjami, wyprzedażą rocznika, ale także zwiększonym napływem pojazdów z zagranicy. Tworzyły się ogromne kolejki. Telefonicznie lub przez stronę internetową można było umówić się dopiero na dziesiąty dzień. Klienci czekali po kilka godzin na rejestrację albo odchodzili z kwitkiem. Jak donosiły ogólnopolskie media, sytuacja taka nie była ewenementem – w całym kraju było bardzo źle, szczególnie w dużych urzędach w Warszawie, w Katowicach czy Rybniku.
Jest lepiej
Obecnie w wodzisławskim starostwie sytuacja się stabilizuje. Dla części pojazdów wciąż co prawda nie można zamówić dowodu rejestracyjnego. Są to jednak w jednostkowe przypadki. Wtedy urząd po upływie terminów przewidzianych przepisami (po 44 dniach od złożenia wniosku) kończy postępowanie administracyjne, wydając decyzję o rejestracji pojazdu i zaopatruje właściciela pojazdu w pisemną informację o braku możliwości wydania dowodu rejestracyjnego. Na bieżąco monitorowane są zmiany w oprogramowaniu, prowadzone monity telefonicznie i poprzez system wsparcia tzw. Help Desk – podejmując codziennie próby zamówienia dokumentu. - Poprawa sytuacji jest jednak przede wszystkim wynikiem podjętych przez starostę wodzisławskiego decyzji o wsparciu wydziału. Wydłużeniu uległy godziny pracy. Urzędnicy przez dwa tygodnie pracowali w godzinach nadliczbowych. Ponadto wstrzymano wszelkie urlopy i zwiększono obsadę stanowisk. Działania te przyniosły efekt i obecnie wszyscy klienci zgłaszający się w wydziale w danym dniu zostają obsłużeni. Czas oczekiwania nie przekracza 2 godzin, a na tych, którzy wolą się umówić na wizytę, czekają jeszcze wolne miejsca - informuje Łukasz Dycha z Wydziału Promocji, Kultury i Sportu wodzisławskiego starostwa. (mak)