Kącik ZUS
Odpowiada Beata Kopczyńska rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego
Od lipca podejmę swoją pierwszą pracę. W szkole na lekcjach z ZUS-em mówiliśmy o obowiązku zgłoszenia pracowników do ubezpieczeń społecznych i konsekwencjach dla pracownika, gdy firma tego nie zrobi. Jak mogę to sprawdzić, czy firma zgłosiła mnie do ubezpieczeń? Czy mogę to zrobić przez internet? Czy już od pierwszego dnia muszę być zgłoszona?
Pracodawca ma 7 dni na zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych. Ten termin rozpoczyna się od dnia faktycznie rozpoczętej pracy, czyli jak w Pani przypadku termin ten jest liczony od 1 lipca, a nie od momentu podpisania umowy o pracę, bo taka umowa może być sporządzona znacznie wcześniej. Po tym terminie można już sprawdzić czy została Pani zgłoszona do ubezpieczeń społecznych. Może to Pani zrobić osobiście w ZUS lub przez internet, przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Jeżeli nie ma Pani takiego profilu, może go Pani założyć samodzielnie w domu i podpisać profilem zaufanym ePUAP, a jeśli go Pani nie ma, to profil PUE ZUS może Pani założyć w każdej placówce ZUS. Po zalogowaniu się do portalu PUE pojawia się okno z menu podręcznym podzielonym tematycznie na zakładki. W profilu ubezpieczonego w zakładce Ubezpieczenia i płatnicy osoba ubezpieczona może sprawdzić, czy płatnik składek zgłosił ją do ubezpieczeń. Natomiast informacje na temat aktualnej przynależności ubezpieczonego do NFZ oraz danych o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego znajdują się w zakładce Dane o ubezpieczeniu zdrowotnym.