Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii
Kierowcy skarżą się, że na skrzyżowaniu ulic Rybnickiej i Mariackiej muszą długo czekać na zielone światło. Tymczasem często sami są sobie winni. - Jeśli zatrzyma się samochód za daleko od linii, sygnalizacja świetlna się nie zmieni - tłumaczą urzędnicy.
RADLIN Jeden z naszych czytelników zwrócił nam uwagę na „denerwującą” sygnalizację świetlną w rejonie skrzyżowania ulic Rybnickiej i Mariackiej w Radlinie. – Ostatnio moja złość sięgnęła zenitu. Czerwone światło świeciło mi prawie przez 10 minut – poinformował nas zdenerwowany mieszkaniec Radlina. Kierowca dodał, że w tym czasie za nimi utworzył się gigantyczny sznur aut. - Te światła nie działają, tak jak powinny - podsumował poirytowany sytuacją.
Trzeba podjechać do linii
Okazuje się, że w radlińskim magistracie problem jest dobrze znany. Urzędnicy w ostatnim czasie otrzymywali liczne zapytania od kierowców, dlaczego na skrzyżowaniu zdarza się długo czekać na zielone światło. - Informujemy, iż może wynikać to z faktu, że prowadzony przez nas samochód zatrzymaliśmy w zbyt dużej odległości od linii warunkowego zatrzymania - wyjaśniają radlińscy urzędnicy dodając, że na skrzyżowaniu funkcjonują pętle indukcyjne.
W nawierzchni wszystkich pasów w rejonie skrzyżowania ulic Mariackiej i Rybnickiej zatopione są czujniki, które wykrywają pojazdy dojeżdżające do skrzyżowania. Gdy samochód najeżdża na pętlę, informacja o tym automatycznie jest przekazywana do sygnalizatora świetlnego, a światło zmienia się z czerwonego na zielone. Żeby pętla wykryła auto na skrzyżowaniu, kierowca musi wykonać tylko jedną rzecz - powinien zatrzymać się tuż przy linii warunkowego zatrzymania. W innym przypadku sterownik nie załączy zielonego światła, ponieważ nie „widzi”, że ktoś oczekuje na wjazd na skrzyżowanie. - Prosimy o informacje, jeśli problem zaistnieje mimo wskazówek o właściwym miejscu zatrzymania pojazdu do wydziału gospodarki komunalnej i ekologii w radlińskim urzędzie miasta - apelują urzędnicy.
Pętle wykrywają metal
Jak udało nam się dowiedzieć u zarządcy skrzyżowania, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, pętle indukcyjne są zastosowane na każdym skrzyżowaniu DK 78 z sygnalizacją świetlną na odcinku Chałupki - Rybnik. Zostały one zamontowane w momencie ustawiania sygnalizacji, czyli kilka bądź kilkanaście lat temu. - Miasto Radlin ani mieszkańcy nie zostali poinformowani o sprawach technicznych związanych z sygnalizacją świetlną, gdyż w 99,9% przypadkach taka wiedza jest bezużyteczna. Sygnalizacja świetlna ma po prostu działać, a jeśli nie działa, to już my w tym momencie interweniujemy - mówi Artur Białdyga, drogomistrz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. Wyjaśnia, że zastosowane pętle działają na zasadzie pola magnetycznego (wykrywają metal), czyli motocykle i rowery tez wychwytują. (juk)