Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 10 (1007) Data wydania: 10.03.20
Czytaj e-gazetę

Parkingi pełne aut i... absurdów

Kulejąca weryfikacja kierujących pozostawiających swoje samochody, czy zakup kas biletowych, z których przez najbliższe lata nie będzie można korzystać. To m.in. absurdy funkcjonujące na parkingach przy wodzisławskim centrum przesiadkowym.

WODZISŁAW ŚL. Wraz z budową centrum przesiadkowego w Wodzisławiu Śl. powstały dwa parkingi. Dolny – między rondem Karvina i budynkiem dworca, oraz górny – bliżej ul. Jana Pawła II. Są one niestrzeżone, bezpłatne, czynne całodobowo przez 7 dni w tygodniu. Mogą z nich korzystać wyłącznie osoby chcące pozostawić swój samochód, by móc dalej podróżować publicznym transportem zbiorowym. Podczas styczniowej sesji wodzisławscy radni aktualizowali regulamin określający zasady i tryby korzystania z obu parkingów, który uchwalili w zeszłym roku. Przy okazji wyszło na jaw kilka absurdów.

Teoria swoje, a praktyka swoje

Zasady korzystania z parkingów są jasne i proste. Wjeżdżając na teren któregoś z nich, kierujący samochodem musi zatrzymać się przy dystrybutorze kart parkingowych, pobrać bilet, bez zbędnej zwłoki przejechać przez bramkę wjazdową i zaparkować pojazd. A potem może udać się w dalszą podróż np. pociągiem lub autobusem. W jaki sposób weryfikowane jest, czy osoba, która zostawiła na którymś z parkingów samochód, korzystała później z komunikacji zbiorowej? Teoretycznie jest to sprawdzane przez pracowników centrum przesiadkowego. Podczas wyjazdu z parkingów na ich prośbę kierujący jest zobowiązany przedstawić do kontroli bilet uprawniający do korzystania z publicznego lub prywatnego transportu zbiorowego oraz kartę parkingową. – Ale tak jest tylko w teorii – stwierdził podczas styczniowej sesji przewodniczący wodzisławskiej rady Dezyderiusz Szwagrzak. – Jakiś czas temu razem z radnym Romanem Kapciakiem zostawiliśmy samochód na dolnym parkingu i udaliśmy się w stronę dworca kolejowego. Chcieliśmy porozmawiać z jednym z tamtejszych pracowników – mówił. Dodał, że pomimo poszukiwań, nie natknęli się na niego. – Mogę na teren parkingu wjechać, pobrać bilet, zaparkować, pójść na zakupy, wrócić i nie korzystać przy tym z autobusu czy pociągu – mówił.

Czy z parkingu korzystają urzędniczki z...?

Również nasza redakcja otrzymała kilka zgłoszeń dotyczących niewłaściwego korzystania z tamtejszych miejsc postojowych. – Nie pozdrawiam tych wszystkich pań, które codziennie widzi się, jak parkują przy wodzisławskim dworcu i mkną po schodach na ul. Witosa, w zupełnie innym kierunku niż perony, czy przystanki. Proszę pomyśleć, jaki zakład pracy jest w pobliżu dworca, gdzie tłumnie przebywają panie na godz. 7.00 – mówił nam mieszkaniec Wodzisławia Śl. – Pozdrawiam z kolei tych, którzy mają pociąg o godz. 9.00 czy 10.00 i nie mają już gdzie pozostawić swoich samochodów – dodał.

„Dziurawa” kontrola

Bartosz Borowski z biura administracyjno-gospodarczego w wodzisławskim urzędzie tłumaczył podczas obrad, że zgodnie z regulaminem funkcjonuje wyrywkowa, a nie ciągła kontrola. Wówczas kierujący ma obowiązek okazać pracownikowi dworca bilet komunikacji zbiorowej, z której korzystał, kiedy jego samochód stał na parkingu. – Kiedy obsługa parkingu „złapie” kogoś, kto nie miał biletu, wzywana jest straż miejska, która poucza bądź nakłada mandat karny w wysokości 100 zł – wyjaśniał Bartosz Borowski. Radny Józef Szymaniec pytał co w przypadku, jeżeli ktoś posiada np. elektroniczny bilet MZK. – Czy mamy możliwość sprawdzenia, czy ta karta jest ważna? – dopytywał. Urzędnik odpowiedział, że pracownicy nie mają możliwości sprawdzenia takich kart. Tak samo jest w przypadku biletów miesięcznych.

Biletomarty kupione „na zapas”

W toku dyskusji przewodniczący Szwagrzak poddał pod wątpliwość funkcjonowanie kas biletowych stojących na terenach obu parkingów. – Po co one tam stoją, skoro parkingi są bezpłatne? – pytał. Bartosz Borowski tłumaczył, że zostały one zakupione razem z systemem parkingowym. – W momencie, kiedy urządzenia były kupowane, nie były znane żadne regulacje dotyczące funkcjonowania parkingów. Szczególnie w zakresie tego, czy będzie on płatny, czy darmowy. Dlatego został zakupiony cały system – wyjaśnił. Cena zakupionego „na zapas” systemu wyniosła 164 tys. zł. Zakup był finansowany częściowo ze środków zewnętrznych, a częściowo z budżetu miasta. – Kupiliśmy kasy biletowe, z których nie korzystamy – skomentował Szwagrzak.

Przypomnijmy, że projekt pn. „Pociąg do dwóch kółek – budowa Centrum Przesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim” uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Boroski wyjaśnił, że okres trwania projektu unijnego trwa 5 lat i dopiero po tym okresie będzie możliwość wprowadzenia ewentualnych opłat i korzystanie z kas. Pozostaje jednak pytanie, w jakim stanie będą te urządzenia po tych kilku latach.(juk)