Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 50 (1047) Data wydania: 15.12.20
Czytaj e-gazetę

Przystanek kolejowy w centrum miasta coraz bardziej realny

WODZISŁAW ŚL. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków złożonych do programu Kolej+, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej w Polsce. PKP PLK przyjęły w sumie 96 zgłoszeń projektów. Do drugiego etapu programu zakwalifikowano 79 przedsięwzięć – wśród nich projekty istotne dla mieszkańców naszego regionu.

Coraz bliżej do przystanku

Miasto Wodzisław Śl. złożyło wniosek o budowę przystanku kolejowego „Wodzisław Śl. – Centrum”. – Jeśli uda się pozyskać środki na ten cel, w ciągu najbliższych kilku lat będzie można zrealizować budowę nowego przystanku kolejowego w centrum miasta. Mówimy tu o budowie dwóch peronów o długości 150 m, dodatkowego toru i nowego toru odstawczego – komentuje prezydent Mieczysław Kieca. – Budowa przystanku kolejowego „Wodzisław Śl. – Centrum” jest naszym marzeniem. Mam nadzieję, że uda się go zrealizować. Cieszę się, że nasz wniosek pozytywnie przeszedł ocenę formalną – dodaje. Według wstępnych szacunków koszt projektu budowlanego inwestycji ma wynieść około 2 mln zł, a budowa torów i peronów to około 23 mln zł. Miasto z programu ma szanse pozyskać 85% dotacji, czyli około 19,5 mln zł. Partnerem projektu jest również powiat wodzisławski, który będzie partycypował w kosztach realizacji zadania.

Ma być lepsza komunikacja

Jaki jest cel budowy nowego przystanku w Wodzisławiu Śl.? Jak tłumaczy prezydent Kieca, to przede wszystkim lepsza komunikacja w mieście. Pasażerowie kolei będą mogli korzystać z połączeń kolejowych, zwłaszcza tych o zasięgu lokalnym, w bliskości Starego Miasta, urzędów i wielu szkół. Takie rozwiązanie ma znacząco zwiększyć przemieszczanie się osób przez centrum miasta. Będzie też dogodnym rozwiązaniem dla uczniów czy klientów wielu instytucji. Wraz z przystankiem powstałaby cała infrastruktura towarzysząca jak miejsca postojowe, chodniki czy oświetlenie.

Kolej dla Raciborza, Opolszczyzny i Jastrzębia

W naszym regionie nie tylko wniosek z Wodzisławia Śl. przeszedł do drugiego etapu. Pozytywnie ocenę formalną przeszło również 18 projektów przypisanych regionalnie do województwa śląskiego. Wśród nich znalazł się ten dotyczący uzupełnienia sieci kolejowej między Jastrzębiem-Zdrój a Katowicami (przez Żory i Orzesze). Województwo Opolskie z kolei ma szansę na rewitalizację linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz – Racławice Śl. Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r. Od tego czasu szlak kolejowy popada w ruinę. O rewitalizację linii kolejowych zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś. Szacunkowy koszt inwestycji to 375 mln zł.

Co dalej?

Teraz każdy samorząd, którego wniosek został zakwalifikowany do II etapu programu, ma 12 miesięcy na przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego przedsięwzięcia. W oparciu o tę dokumentację Ministerstwo Infrastruktury przygotuje listę projektów zakwalifikowanych do Programu Kolej+. Ma to nastąpić w okresie od grudnia 2021 r. do lutego 2022 r. Kolejne dwa miesiące przewidziano na podpisanie umów z samorządami. Właściwa realizacja projektów powinna rozpocząć się w maju 2020 r.

Na wszystko nie wystarczy pieniędzy

Szacunkowa wartość 79 projektów zakwalifikowanych do II etapu programu opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł).

(żet)