Radlin na drodze do elektromobilności
Strategia elektromobilności Radlina, jak podkreślają jej autorzy, ma być jednym z ważniejszych dokumentów strategicznych miasta. Wdrożenie rozwiązań w niej zawartych ma przyczynić się do poprawy jakości życia poprzez obniżenie przede wszystkim niskiej emisji, a także zniwelowania hałasu pochodzącego z transportu.
RADLIN W tracie grudniowej sesji radlińscy radni uchwalili Strategię elektromobilności, która powstała pod kierownictwem Macieja Gaborego oraz Macieja Mysony. Celem dokumentu jest wskazanie kierunków rozwoju miasta w zakresie mobilności, transportu nisko i zeroemisyjnego oraz rozwiązań z obszaru Smart City. Określono w nim pięć grup celi strategicznych, które mają za zadanie określać zakres działań, dzięki którym będzie wdrażana idea elektromobilności. Ich realizacja będzie opierać się na środkach własnych miasta, środkach prywatnych (partnerstwo publiczno-prywatne) lub z wykorzystaniem dofinansowania zewnętrznego.
Przestrzeń samorządowa
W pierwszej grupie celów strategicznych określono zadania z zakresu elektromobilności w strukturach miejskich. Mają one stanowić pozytywny przykład ekologicznej postawy administracji samorządowej. Jak zaznaczono w dokumencie, urzędnicy będą zachęcani, by w przypadku potrzeby załatwienia sprawy w miejscu nieodległym od swojej pracy decydowali się na przejście piesze lub przejazd rowerem. Ponadto zaplanowano m.in. zakup pojazdów elektrycznych dla magistratu oraz pojazdów zeroemisyjnych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej. Do końca 2024 r. ma również zostać przeprowadzony audyt pojazdów wykorzystywanych do zadań publicznych w formie analizy rzeczywistego zapotrzebowania na samochody osobowe w radlińskich jednostkach administracji miejskiej.
Zwiększenie dostępności transportu zbiorowego
Następna grupa przedsięwzięć dotyczy dogodnej komunikacji publicznej, która stawia na zmniejszenie udziału ruchu samochodów. W efekcie m.in. urzędnicy mają rozpocząć współpracę z organizatorami transportu publicznego w celu wprowadzenia zero i niskoemisyjnych autobusów na liniach uruchamianych na obszarze Radlina oraz rozwoju oferty przewozowej na terenie miasta. Autorzy Strategii podkreślili, że zwiększenie dostępności połączeń (poprawa częstotliwości kursowania) powinno być traktowane bardziej priorytetowo niż same parametry techniczne autobusów. „Dostępny transport publiczny (w powiązaniu z poprawą warunków ruchu pieszego i rowerowego) powinien stać się podstawą nowej kultury mobilności, która zakłada, że posiadanie samochodu (w szczególności wieloletniego, wysokoemisyjnego) nie jest wyznacznikiem statusu społecznego, a potrzeby życiowe można zaspokajać bez konieczności korzystania z samochodu” – czytamy w dokumencie.
Rozbudowa sieci dróg rowerowych
Cele strategiczne trzeciej grupy skupiają się wokół zielonego transportu indywidualnego. W efekcie na terenie miasta m.in. ma zostać stworzona miejska wypożyczalnia rowerów i hulajnóg składająca się z 3 stacji (w okolicach tężni solankowej, Placu Radlińskich Olimpijczyków oraz urzędu miasta) umożliwiających ich wypożyczenie. Jej rozwój zaplanowano do 2029 r. Konsekwencją tych działań ma być także rozbudowa obecnej sieci dróg rowerowych na terenie Radlina. W celu usprawnienia ruchu samochodowego i podniesienia bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w ciągu trzech najbliższych lat mają zostać zamontowane liczniki czasu na przejściach przy m.in.: Szkole Podstawowej nr 3, ul. Korfantego oraz skrzyżowaniach ul. Korfantego, Rogozina i Hallera. Ponadto mają zostać zainstalowane telebimy wyświetlające prędkość pojazdów i wysokość mandatu za przekroczenie prędkości na ulicach np.: Rymera, Korfantego oraz Kostki-Napieralskiego. Miasto ma wprowadzić także system zarządzania miejscami parkingowymi, który będzie prezentował aktualną liczbę wolnych miejsc w centrum miasta. Ma się to przyczynić do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu.
Promocja elektromobilności
Czwarta grupa ma na celu zwiększenie elektromobilności mieszkańców. Dzięki prowadzonej przez miasto promocji w tym temacie ma się zwiększyć poziom wiedzy i świadomości społecznej radlinianów w zakresie korzyści płynących ze wdrożenia rozwiązań elektromobilności oraz Smart City – zarówno tych zdrowotnych, jak i ekologicznych oraz, w szerszej perspektywie, finansowych. Informacje związane z rozwojem elektromobilności na terenie miasta mają pojawiać się w specjalnych broszurach, w mediach społecznościowych oraz w trakcie specjalnych cykli dedykowanych spotkań z mieszkańcami. Ponadto zaplanowano zachęcanie uczniów do korzystania z transportu publicznego oraz urządzeń transportu osobistego (elektryczne hulajnogi, rowery, deskorolki). Przygotowane mają być ścieżki edukacyjne dostosowane do dzieci i młodzieży powiązane ze ścieżkami rowerowymi i infrastrukturą wspierania transportu nisko- i bezemisyjnego.
Technologia dla mieszkańców
Ostatnia grupa celów strategicznych porusza kwestie Smart Radlina. Zawarto w niej najwięcej, bo aż osiem działań. Dzięki ich realizacji za pomocą technologii mają być ułatwione codzienne czynności mieszkańców. „Zostanie przygotowany audyt przejść dla pieszych oraz budowa lub przebudowa istniejących przejść dla pieszych, podczas których zostaną one wyposażone w inteligentne oświetlenie (zwiększające natężenie światła po wykryciu pieszego) oraz inteligentne moduły detekcji ruchu pieszego (inicjujące sygnały świetlne dla kierowców na drodze i znakach drogowych), radar monitorujący prędkość pojazdów i komunikaty głosowe wystosowane do pieszych” czytamy w dokumencie. Mają również zostać m.in. zainstalowane słupki, które będą sygnalizować jakość powietrza za pomocą koloru światła LED. Urządzenia mają pozwolić na zwiększenie świadomości mieszkańców w zakresie zanieczyszczeń powietrza i pozwolą monitorować postępy w zakresie poprawy jakości powietrza.(juk)