Dwa warianty CPK jednogłośnie zaakceptowane przez włodarzy Godowa
Centralny Port Komunikacyjny i związane z nim inwestycje kolejowe wzbudzają wiele emocji wśród mieszkańców obszarów, przez które ma przebiegać szybka kolej. W Godowie zdecydowali już, o jakich nowych liniach nie może być mowy.
GODÓW 10 stycznia zorganizowano spotkanie z radą sołecką ze Skrzyszowa, tamtejszym sołtysem oraz gminnymi radnymi. Tematem rozmów był przebieg linii CPK na terenie Godowa. „Jednogłośnie został zaakceptowany wariant nr 62 jasnoniebieski oraz 64a pomarańczowy, które na terenie naszej gminy mają takie same przebiegi” poinformował za pośrednictwem mediów społecznościowych wójt Mariusz Adamczyk. Dalej dodał, że wariant zielony oraz czerwony nie zostały zaakceptowane. „Wymagana byłaby przebudowa węzła autostradowego, nastąpiłaby m.in. likwidacja terenów inwestycyjnych w Łaziskach i Skrzyszowie” argumentował włodarz.
Przypomnijmy, że pod koniec grudnia firma Egis Poland, działająca na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego, a która opracowuje projekt Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice – Ostrawa, przekazała samorządom przebieg proponowanej trasy w kilku wariantach. Te zaakceptowane przez godowskich samorządowców mają następujący przebieg:
- wariant 62 – Świerklany, Mszana, Jastrzębie-Zdrój, Godów, Gorzyce, Wodzisław Śl. Lokalizacja stacji i przystanków: Świerklany, Połomia, Mszana, Jastrzębie-Zdrój Zachód, Jastrzębie-Zdrój Centrum, Godów – Skrzyszów, Łaziska Rybnickie, Turza Śl., Wodzisław Śl. Zachód i Wodzisław Śl. Linia kolejowa przekracza granicę państwową w Łaziskach Rybnickich.
- wariant 64a – nowa linia kolejowa wbiega do Żor od Bełku, Stanowic, Szczejkowic oraz rybnickiej dzielnicy Kłokocin. Mija autostradę A1 od zachodu. Na terenie Żor zaplanowano przystanek o nazwie Żory Północne.
Przypomnijmy, że spotkanie konsultacyjne dla mieszkańców gminy Godów z projektantami i przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego zaplanowano na 9 lutego o 17.00 w Szkole Podstawowej im. Powstańców Śląskich w Skrzyszowie.
Warto dodać, że 13 stycznia Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport dotyczący Centralnego Portu Komunikacyjnego. NIK wskazuje, że przy zachowaniu obecnego tempa prac nad inwestycją, zapowiedziany termin 2027 roku jest zagrożony. Według wskazań raportu, nadal nie jest znany dokładny koszt budowy portu oraz źródła finansowania inwestycji. – Aby nowy port lotniczy (komponent lotniczy) był opłacalny, musiałby obsłużyć w 2030 r. – 24,3 mln pasażerów, a nakłady inwestycyjne nie mogą przekroczyć 46 mld zł. W ocenie NIK, niezbędne jest niezwłoczne przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści, zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych, jakie ma przynieść budowa największego lotniska w naszym kraju. Szczególnie w sytuacji załamania na rynku lotów pasażerskich z powodu pandemii – wskazują kontrolerzy NIK.
(juk)