Umowa na wybudowanie 4 km drogi Racibórz – Pszczyna podpisana, teraz czas na prace. Do wyburzenia jest 10 domów
W środę, 17 maja, w rybnickim magistracie podpisano umowy na dokończenie budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna.
Ważny moment
Na spotkanie do Urzędu Miasta Rybnika zaproszeni zostali rybniccy parlamentarzyści, Radni Miasta Rybnika oraz dziennikarze lokalnych i regionalnych redakcji. Podpisanie umowy na kontynuację budowy drogi Racibórz – Pszczyna to dla Rybnika bardzo ważny moment, dający miastu nowe perspektywy rozwoju.
Ta oczekiwana inwestycja związana jest z realizacją dwóch umów:
Budowa Regionalnej Drogi Racibórz Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW935 w Rybniku. W przetargu na realizację tego zadania wybrana została oferta firmy: Budimex S.A. (ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa), warta: 268 155 093,08 zł. Umowę podpisał prezydent Rybnika Piotr Kuczera oraz Pełnomocnik Wykonawcy – Maciej Lorenc.
Pełnienie funkcji Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego dla zadania pn. Budowa Regionalnej Drogi Racibórz Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW935 w Rybniku. W przetargu na realizację tego zadania wybrana została oferta firmy: PROKOM Construction Sp. z o.o. (ul. Reymonta 30/1, 41-200 Sosnowiec), warta 1 820 400 zł Tę umowę ze strony miasta podpisali: Janusz Koper, Zastępca Prezydenta Miasta Rybnika oraz Jacek Hawel – Dyrektor Centrum Inwestycji Urzędu Miasta Rybnika a także przedstawiciel Wykonawcy – Grzegorz Molicki, pełnomocnik PROKOM Construction sp. z o.o.
Oczekiwana inwestycja
Budowa brakujących 4 km Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na terenie miasta Rybnika od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Cała inwestycja warta jest jednak 270 milionów zł, co oznaczało dla miasta konieczność znalezienia w budżecie dodatkowych pieniędzy i przesunięcie innych, wcześniej zaplanowanych przedsięwziąć.
– Rezygnacja z inwestycji oznaczałaby utratę dofinansowania i realne zagrożenie, że droga nigdy nie powstanie. A przecież dokończenie budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej to zdecydowanie najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa w naszym mieście. Bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do komfortu, jaki daje możliwość szybkiego przejazdu z jednego końca miasta na drugi. Nic więc dziwnego, że pojawiał się niedosyt w związku z drogą urywającą się kilka kilometrów przed miejscem, do którego powinna prowadzić. Kolejny odcinek będzie miał strategiczne znaczenie dla całego Subregionu – z tej inwestycji skorzysta nie tylko Rybnik, ale powiat i okoliczne gminy – podkreśla Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Co się zmieni?
Przypomnijmy, że większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnym i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Budowa kolejnego odcinka drogi obejmuje:
bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego,
skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową,
4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła,
5 przepustów dla zwierząt.
Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni. Gotowy jest projekt drogi, zakończone też są sprawy związane z wykupem terenów pod jej budowę. Miasto liczy, że inwestycja będzie realizowana sprawnie i zgodnie z przyjętym harmonogramem:
– Drogę będzie budować dużą i znana firma, która ma na swoim koncie szereg realizacji. Przedstawiona oferta jest rzetelna, co daje nadzieję na dotrzymanie terminów i założeń finansowych. Liczymy się jednak z tym, że – biorąc pod uwagę obecną sytuację – droga regionalna może być jeszcze droższa i będzie trzeba do niej dopłacić 10 procent – mówi Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika.
– Naszym priorytetem jest terminowe wykonanie prac, przy zachowaniu wysokich standardów jakościowych i bezpieczeństwa. Będziemy stale monitorować postęp prac, aby mieć pewność, że wszystko przebiega zgodnie z planem i dostosować się do ewentualnych zmian, które mogą się pojawić w trakcie realizacji projektu – zapewniali przedstawiciele wykonawcy inwestycji.
W maju przekazany zostanie plac budowy
Sygnatariusze umowy zgodnie podkreślali, że największe znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji będzie miała ścisła współpraca pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i inżynierem kontraktu, to bowiem podstawa realizacji jakiejkolwiek inwestycji, przekładająca się na końcowy sukces.
– Przed nami spotkania określające ściśle harmonogram robót. Jeszcze w maju ma zostać przekazany wykonawcy plac budowy. Nie oznacza to jednak, że od razu zobaczymy tam maszyny budowlane, wykonawca musi najpierw zrealizować szereg prac przygotowawczych, w tym inwentaryzacyjnych. Nim rozpoczną się prace, konieczne jest też wyburzenie 10 niezamieszkałych domów oraz wycięcie pozostałych drzew na trasie z Niedobczyc do Niewiadomia. Czas realizacji inwestycji przewidziany jest na 18 miesięcy, potem muszą nastąpić procedury związane z odbiorami i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Nową drogą pojedziemy w 2025 roku – dodaje Jacek Hawel, Dyrektor Centrum Inwestycji Urzędu Miasta Rybnika.
Kluczowy fragment
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie kluczowy fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.
W marcu 2022 r. oddano natomiasy fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. Więcej: Droga Racibórz – Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.
źródło: UM Rybnik, oprac.
(d)