Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 3 (1208) Data wydania: 16.01.24
Czytaj e-gazetę

Co Plan Zrównoważonej Mobilności oznacza dla miasta?

WODZISŁAW ŚL. Czy przyjęcie Planu Zrównoważonej Mobilności doprowadzi do zamknięcia centrum miasta dla ruchu samochodów spalinowych? Te sugestie zdecydowanie dementuje prezydent Mieczysław Kieca, który podkreśla także, że same zapisy PZM nie dotyczą w ogóle tej kwestii. Wynika ona z ustaw.

W grudniu samorządy Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego przyjęły uchwały na temat Planu Zrównoważonej Mobilności. W Wodzisławiu Śląskim radni w tej sprawie byli prawie jednogłośni, bo 18 radnych było za, a wstrzymali się jedynie Roman Kapciak i Marian Plewnia. Plan ten przede wszystkim ma na celu integrację transportu zbiorowego, ale też podnoszą się głosy, że ograniczy on dostęp do centrów miast dla samochodów spalinowych. Wątpliwości te rozwiewa prezydent Mieczysław Kieca. – Ten plan na to nie wpływa. Rozwiązania związane z organizacją ruchu są indywidualne i niezależne od tego planu. On określa tylko bardzo ogólne założenia, co do sieci współpracy między samorządami i co ważniejsze, określa perspektywę realizację pewnych zadań na rok 2030, co wychodzi poza przyszłą kadencję samorządu terytorialnego – mówi Nowinom Mieczysław Kieca.

Zaplanowane inwestycje

– Co jest najważniejsze w tym planie, to budowa centrów przesiadkowych, współpraca na rzecz zintegrowania transportu zbiorowego, współpraca na rzecz wspólnego podejścia na rzecz ścieżek rowerowych i szeroko rozumianej infrastruktury rowerowej, jak i związanej z elektrykami. Oczywiście przepisy prawa, niezależnie od tego, będą nakładać inne obowiązki na miasta grodzkie (w naszym przypadku tylko na Rybnik, jako miasto powyżej 100 tys. mieszkańców). Rybnik będzie musiał w odpowiednich momentach wdrażać przepisy na mocy ustawy. Te zapisy nie obowiązują tak rygorystycznie mniejszych miast. PZM pokazuje nici współpracy. Ten dokument w żaden sposób nie wpływa na schemat organizacji ruchu, choć wskazuje ogólne założenia, że musimy iść w kierunku „zielonego” transportu, efektywności energetycznej, wyprowadzenia ruchu z centrów miast, budowy parkingów i centrów przesiadkowych. Jak będzie on realizowany w danym samorządzie, to już kwestia tego samorządu – zaznacza Mieczysław Kieca, podkreślając, że PZM otwiera możliwości aplikowania o środki, np. na Drogę Główną Południową.

Bez planu, bez dotacji

– Bez tego planu w ogóle nie moglibyśmy wnioskować o żadne środki unijne z konkursów, które rozpoczną się w tym roku. Dlatego zależało nam na tym, aby ten dokument do końca roku przyjęło nie tylko Zgromadzenie Subregionu, ale wszystkie gminy i powiaty, bo wszystkie fundusze (np. Feniks, Śląskie+, KPO czy FST) nie mogłyby być realizowane bez tego – wyjaśnia Kieca.

(ska)