Rybnik musi dołożyć miliony do budowy drogi Racibórz – Pszczyna
REGION Dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika potrwa dłużej, niż przewidywano. Inwestycja będzie też droższa. Już teraz wiadomo, że trzeba będzie do niej dopłacić ponad 12 mln zł.
Zmienne warunki i zmiany w projekcie
Dlaczego budowa drogi będzie dłuższa i droższa? Na pytania Nowin odpowiada Agnieszka Skupień, rzecznika prasowa Urzędu Miasta Rybnika.
– Zwiększenie wynagrodzenia dla wykonawcy było związane z koniecznością wykonania wzmocnienia podłoża pod nasypami drogowymi w technologii kolumn przemieszczeniowych betonowych, co wynika z odmiennych warunków gruntowo– wodnych.
Dokumentacja projektowa zawierała badania geologiczne wykonane w losowo wybranych miejscach, które wykazały, że warunki gruntowe są zmienne, dlatego projektant w dokumentacji zawarł zapis, że przed rozpoczęciem robót wykonawca powinien przeprowadzić szczegółowe badania gruntu.
Wykonawca po dokonaniu rozbiórek budynków, oczyszczeniu terenu i uzyskaniu fizycznego dostępu do całej powierzchni terenu budowy przystąpił do szczegółowych badań podłoża. Otrzymane wyniki potwierdziły występowanie zmiennej budowy geologicznej. W związku z tym konieczne było wykonanie kolumn przemieszczeniowych betonowych (służą głębokiemu posadowieniu budowli, w tym przypadku drogi – red.).
Całkowita wartość zamówienia po podpisaniu aneksu wynosi brutto: 280.635.278,72 zł. W zawartej umowie z dnia 17.05.2023 na "Budowę Regionalnej Drogi Racibórz– Pszczyna– dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935" termin wykonania zadania został określony na 21 miesięcy od daty zawarcia umowy, to jest 630 dni.
Wykonawcy zgodnie z zapisami umownymi przysługuje wydłużenie terminu o 194 dni, ze względu na konieczność dokonania zmian w dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy kolidującej sieci elektroenergetycznej, oraz uzyskania prolongaty uzgodnień w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej.
Dlatego termin wykonania zadania został określony na 824 dni od daty zawarcia umowy. To oznacza, że roboty budowlane zakończą się w sierpniu 2025 roku, potem jeszcze czekają nas odbiory, by oddać drogę do użytkowania. Tu niestety trudno przewidzieć, ile potrwają – wyjaśnia Agnieszka Skupień.
Zakres inwestycji
Przypomnimy, Miasto Rybnik pozyskało 165 mln zł z budżetu państwa na dokończenie budowy drogi regionalnej w swoich granicach. Pieniądze pochodzą z Polskiego Ładu i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zakres inwestycji przewiduje budowę 4,1– kilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej, budowę jednego węzła drogowego, trzech przejazdów drogowych i jednego ronda, budowę dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo– rowerowych na drogach poprzecznych, a także budowę 4 wiaduktów, zbiorników wód deszczowych, ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt i płazów.
Zaciskanie pasa
Duży koszt realizacji inwestycji po stronie Miasta Rybnika przełożył się na cięcia oraz wydłużenie terminu realizacji miejskich inwestycji. Taka sytuacja dotyczyła m.in.: budowy łącznika ulicy Górnośląskiej, rozbudowy ulicy Sportowej i budowy układu drogowego w strefie przemysłowej w rejonie tej ulicy, adaptacji i modernizacji dawnego szpitala "Juliusza", budowy drogi na ul. Wilczej, termomodernizacji i wymiany źródeł ogrzewania w miejskich obiektach, rozbudowy zbiornika retencyjnego przy ul. Świerklańskiej.
Droga Racibórz – Pszczyna. Co już zrobiono, co jeszcze przed nami?
Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz– Pszczyna (czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Pozostał do wybudowania 4– kilometrowy odcinek drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.
W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7– kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.
(żet)