Lenartowicz komentuje słowa Jabłońskiego o przekazywaniu pieniędzy MSZ
REGION Posłanka Platformy Obywatelskiej stwierdziła na swojej stronie internetowej, że informacja o tym, że wiceminister w MSZ rozdawał miliony na pomoc humanitarną i rozwojową po uważaniu nie jest nowa. Gabriela Lenartowicz mówiła o niej przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku na Debacie Dwójek Lenartowicz-Jabłoński w RCK, którą zorganizowały Nowiny.pl i Radio Vanessa.
„Celowa i arbitralna odmowa"
Pani poseł przypomniała, że na debacie Paweł Jabłoński zamiast odpowiedzieć na jej pytanie o rozdział pieniędzy dla organizacji „obrzydliwie zaatakował na debacie Polską Akcję Humanitarną i personalnie Janinę Ochojską sugerując, że moje pytania podyktowane są względami partyjnymi”.
– Cóż, każdy własną miarką mierzy. Tym niemniej przyznał, że celowo, arbitralnie odmówił dotacji m.in. tej zasłużonej organizacji kierując się li tylko względami ideologicznymi – przywołała przebieg debaty Gabriela Lenartowicz.
Jej zdaniem polityk PiS „kłamał też co do swoich uprawnień co do przyznawania środków z tych programów”. – Teraz, czarno na białym pokazuje to raport NIK oraz decyzje MSZ, o które pytam w swojej interpelacji – zaznaczyła.
Naruszenia, utrudnienia i ograniczenia
Lenartowicz odniosła się do tłumaczeń posła Pawła Jabłońskiego, które ten zamieścił na platformie X.
Po pierwsze:, jak głosi komunikat MSZ „Minister Spraw Zagranicznych Radosław Sikorski podjął decyzję o niekontynuowaniu finansowania pięciu wieloletnich projektów rozwojowych i humanitarnych, które zostały wskazane do finansowania w ramach konkursów „Polska pomoc rozwojowa 2023” oraz „Pomoc humanitarna 2023” ze względu na naruszenie procedury konkursowej”
Po drugie: raport NIK obnaża literalnie, jak odbywała ta „dokładna merytoryczna ocena” wiceministra. Decyzja była komunikowana mailem przez asystenta (!?) na podstawie ustnej dyspozycji wiceministra! A sam kontakt z wiceministrem był utrudniony!
„W dniu 7 sierpnia 2023 r. do Przewodniczącej Komisji wpłynął mail od asystenta Podsekretarza Stanu Pawła Jabłońskiego, w którym przesłano w załączeniu m.in. projekt notatki decyzyjnej odnośnie m.in. konkursu Pomoc humanitarna 2023 r. W mailu podano:
Z upoważnienia Pana Ministra Jabłońskiego i na jego prośbę przesyłam projekty notatek decyzyjnych dot. konkursów (…) Pomoc humanitarna 2023. W załączonej do maila notatce wymienionych zostało 10 projektów, w tym trzy z listy projektów rekomendowanych przez Komisję konkursową oraz siedem projektów, które nie były rekomendowane przez Komisję w tym jeden który uzyskał 0 punktów. (– )
Na podstawie tego projektu została sporządzona 9 sierpnia 2023 r. przez Przewodniczącą Komisji Konkursowej decyzja w sprawie rozstrzygnięcia konkursu Pomoc humanitarna 2023, w której zamieszczono projekty przekazane mailem z 7 sierpnia 2023 r. przez asystenta Podsekretarza Stanu Pawła Jabłońskiego. Wyniki konkursu poprzez ogłoszenie wybranych ofert zostało zamieszczone 9 sierpnia 2023 r. na stronie BIP MSZ. (akta kontroli str. 3824– 5022, 5030– 5041)
Asystent Podsekretarza Stanu wyjaśnił, że „Pan Paweł Jabłoński wydał mi polecenie służbowe przygotowania projektu notatki decyzyjnej – o ile dobrze pamiętam – ustnie – skierowanej do przewodniczącego komisji. Wskazał projekty, które mają otrzymać dofinansowanie. (– )”
Przewodnicząca Komisji Konkursowej wyjaśniła, że: Zgodnie z Zarządzeniem nr 26 Ministra Spraw Zagranicznych z dn. 25.08.2017 r., Minister podejmuje decyzję zarówno o udzieleniu, jak i odmowie udzielenia dotacji wobec ofert rekomendowanych przez Komisję a przekazywanie informacji nt. kierunków decyzji Ministra P. Jabłońskiego przez jego asystentów, działających z jego upoważnienia, stanowiło jeden z kanałów kontaktu między Ministrem a kierownictwem departamentu, szczególnie w sytuacji ograniczonej dostępności Min. Jabłońskiego”(!?)
Po trzecie: NIK obnaża także, jak Jabłoński manipuluje fragmentem przepisów rzekomo przyznającym mu uprawnienie do arbitralnych decyzji.
„W ocenie NIK z § 17 ust. 1 Zarządzenia Nr 26 jednoznacznie wynika, że wybór projektów finansowanych ze środków dotacji może nastąpić jedynie na podstawie przedłożonej listy projektów rekomendowanych przez Komisję konkursową oraz ewentualnie listy ofert rezerwowych, która w tym konkursie nie była jednak przewidziana.
NIK wskazuje ponadto, że decyzja o udzieleniu dotacji powinna być podejmowana z poszanowaniem zasad wzajemnego zaufania oraz dobrej współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi (art. 5 ust. 3 udpp). Współpraca ta odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności".
Lenartowicz o „kalumniach Jabłońskiego"
Tymczasem były Podsekretarz Stanu w MSZ, Pan Paweł Jabłoński podjął w sposób dowolny, arbitralną decyzję w sprawie odmowy przyznania dotacji siedmiu projektom rekomendowanym przez Komisję konkursową, które uzyskały największą liczbę punktów i jednocześnie przyznał dotacje projektom spoza listy rekomendowanej, w tym na projekt, który uzyskał 0 pkt. (– )
Środki wydatkowane z naruszeniem przepisów związanych z udzieleniem siedmiu dotacji wyniosły ogółem 7 168 113,84 zł.
Raport NIK zadaje też kłam kalumniom Jabłońskiego wygłaszanym w czasie debaty przedwyborczej dotyczącym organizacji pozarządowych, które były rzekomo preferowane z powodów politycznych czy ideologicznych.
„Na uwagę zasługuje fakt, że Komisja konkursowa pracowała nad oceną ofert w celu wyłonienia najlepszych ofert około dwóch miesięcy i liczyła 24 członków (przedstawiciele czterech departamentów MSZ i think– tanków tj Ośrodek Studiów Wschodnich i Polski Instytut Spraw Międzynarodowych). Członkowie Komisji złożyli oświadczenia o braku konfliktu interesów i oceniali oferty niezależnie, dwuetapowo (ocena pod względem formalnym i merytorycznym). Zatem nieuwzględnienie opinii Komisji konkursowej (a tak zdecydował Jabłoński) stwarza ryzyko przyznania dotacji na projekty wnioskodawców, które nie gwarantują uzyskania założonych efektów zlecanych zadań publicznych.”
(ma.w)