Nauczyciele na miarę XXI wieku
– Moje 11–letnie dziecko pyta: Po co mam iść do szkoły, skoro wszystko jest w internecie? – opowiadała Sabina Furgoł, specjalista w projektowaniu e–learningu, podczas grudniowej konferencji „Zamienić klasę na prywatne 4 kąty? E–learning i jego miejsce w rybnickiej edukacji”.
Konferencja była częścią projektu „e-Nauczyciel kształcenia zawodowego i ustawicznego”, który jest realizowany w Rybniku. – Trudno nam zaakceptować, że dzisiejsi uczniowie to zupełnie inne pokolenie – rodowitych „cyfrowców”. My czytamy instrukcje obsługi, nasze dzieci klikają. My jesteśmy przyzwyczajeni do długich tekstów, młodzież świetnie rozumie krótkie przekazy – opisywała Sabina Furgoł z Regionalnego Ośrodka Metodyczno–Edukacyjnego „Metis”, uzmysławiając uczestnikom spotkania konieczność zmiany sposobu uczenia i przekazywania wiedzy. Takim pomysłem jest e-learning, czyli narzędzie wspomagające elastyczne uczenie się, wykorzystujące internet, blogi, czaty i wiele innych form komunikacji. – W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania, że edukacja będzie w 50% opierała się na e-learnigu. Z jednej strony tak jest taniej, a z drugiej uczniowie nie będą chodzić do nudnej szkoły, bo będą korzystać z atrakcyjniejszych dla nich form uczenia się – opowiadała Furgoł. Przywołała też wyniki innych badań, które obalają mit, że od siedzenia przed komputerem „głupieje się”. Wspomniane badania pokazały, że dzięki wędrowaniu po sieci w poszukiwaniu określonych informacji, w mózgu powstaje coraz więcej nowych połączeń nerwowych. – E–learning to rodzaj ćwiczeń w nabywaniu wiedzy. Chodzi o bycie elastycznym i otwartym na nowości, żeby uczeń był w stanie zmieniać pracę i zawody, nawet na takie, które powstaną dopiero za 10 lat – tłumaczyła prelegentka, która przywołała też myśl Gogola: „Na cóż mi wiedza, której nie potrafię wykorzystać”. Otrzymają wszechstronne przeszkolenie w dziedzinie e-learningu. Jak lepiej wykorzystywać wiedzę, jak być bardziej elastycznym będzie uczyć 72 uczestników projektu „e-Nauczyciel kształcenia zawodowego i ustawicznego”. W ciągu czternastu miesięcy przejdą oni cykl szkoleń, dzięki którym otrzymają wszechstronne wyszkolenie w dziedzinie e-learningu, nie ograniczone jedynie do poznania zasad jego funkcjonowania. Nauczyciele zostaną przygotowani do tworzenia e-szkoleń na podstawie własnych scenariuszy i prowadzenia kształcenia na odległość, a także prowadzenia mentoringu i konsultacji on–line. – Jednym z celów projektu jest stworzenie przez jego uczestników 60 scenariuszy zajęć, które umożliwią uczniom odrobienie teorii w domu. Tak by w szkole mogli się skupić na praktycznej nauce zawodu – tłumaczył Marek Szafraniec, ewaluator projektu. Projekt jest realizowany przez Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej – Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Rozpoczął się w listopadzie 2008 r. i potrwa do końca 2009 roku.
(bea)